Tillverkare: Harmonix
Utgivare: RedOctane
Plattform: Playstation 2
År: 2006
Guitar Hero är föregångaren till det fantastiska gitarrspelet Guitar Hero II. Vad har hänt mellan spelen och är det värt att skaffa båda?
Precis som i efterföljaren spelar man spelet med en specialkontroll som är en plastgitarr med knappar som ska simulera riktigt gitarrspelande. För en närmare beskrivning av kontrollen, se recensionen av Guitar Hero II. Med hjälp av de färgade knapparna och strängspaken ska man spela de prickar som visas på TVn. Konceptet är lika enkelt som det är genialt.
Guitar Hero innehåller ett fyrtiotal låtar (färre än i uppföljaren med andra ord) och jag tycker att de lyckats väldigt bra med både blandningen av låtar och balanseringen av dem i relation till svårighetsgraden. Det finns knappt några riktigt dåliga låtar och det finns bara ett par som är tråkiga att spela vilket måste ses som en bedrift.
Det enda problemet med spelet, och anledningen till att uppföljaren är snäppet bättre, är att man i flerspelarläge inte kan välja svårighetsgrad för varje spelare, utan måste spela på samma nivå. Det gör att spelet, som till stor del är ett partyspel tänkt att spelas med många, inte riktigt fungerar om spelarna är olika duktiga.
Med det sagt så är Guitar Hero trots allt väl värt sina pengar om man redan skulle äga uppföljaren (och vice versa). Den nackdelen jag påpekat vägs upp av att det är mer låtar och mer att göra vilket alltid är roligt. Variationen är välkommen.
Du borde prata mindre och rokka mer.
Jag tycker jag rockar tillräckligt. :P
Lets talk more rokk!
Jocke: Fel spel. ;)