Race for the Galaxy: The Gathering Storm

Utgivare: Rio Grande Games
Speldesign: Thomas Lehmann
År: 2008
Antal spelare: 1-5
Tidsåtgång: 20-40 minuter
Ålder: 12+
Cirkapris: 200:-

The Gathering Storm är den första expansionen till Race for the Galaxy och i och med att det är en expansion förutsätter jag att man spelat spelet eller åtminstone har läst min recension av det.

Expansionen presenterar en hel del nytt till spelet, och till skillnad från många andra spel, vars expansioner i många fall gör saker sämre, verkar förändringarna i Race for the Galaxy vara överlag till det bättre. Den första och kanske minst spännande förändringen är antalet spelare man kan vara, från tidigare två till fyra är antalet nu en till fem. Det har nämligen kommit regler för solitärspel, samt ytterligare kort för en femte spelare. Jag har inte kollat något på solitärreglerna och de verkar inte särskilt intressanta heller, för den delen. Däremot är ju möjlighet till fler spelare alltid positivt.

Vidare presenteras förstås en hel rad nya kort, bland annat fyra stycken startvärldar som erbjuder nya möjligheter och gör den första rundan mindre förutsägbar (vilket behövs). De övriga korten gör olika taktiker mer spelbara, vilket var ett av mina klagomål från förut. Å andra sidan verkar det nästan som att det är svårare att köra bruna och blå produktionsstrategier till förmån för snabba taktiker som militär- och alienstrategier. Detta i sig är inte dåligt, men frågan är om vikten kommer fortsätta skifta ju fler expansioner som kommer. Blir det så vore det tråkigt, men kanske är det inte mycket att göra något åt.

I och med The Gathering Storm presenteras också andra sätt att ta poäng. Innan varje omgång slumpas två fem-poängare och fyra tre-poängare ut, vilka är mål som man kan uppfylla för poäng. Det kan exempelvis vara att ha högst militärstyrka i slutet av omgången eller att vara först med att ha en värld av varje färg. Målen gör spelet intressantare på det sättet att jag tror att man i större mån måste väga vad som är värt att satsa på. Det kan till exempel vara värt att lägga ut en sexpoängsdevelopment tidigt om man får tre extrapoäng för det, något som sällan är värdefullt annars. Nu är enskilda kort och motståndarnas spel än viktigare.

Den största kritiken jag har mot The Gathering Storm är priset i förhållande till vad man får. Jag tror visserligen att spelet blir bättre av expansionen, men det är tveksamt om den är värd 200 kronor i och med att den i praktiken bara innehåller 25 kort och delmålen. Dock får man ju en låda vars storlek är rimlig för hela spelet när man har plastfickor på korten och det kan ju vara trevligt.

Om originalspelet fick en svag fyra så är den definitivt stark tillsammans med expansionen.

Tyckte du att artikeln gav dig något?

Swisha gärna ett litet bidrag till 0739 26 61 52. Tack! <3

Relaterat

Kommentera