Race for the galaxy

Utgivare: Rio Grande Games
Speldesign: Thomas Lehmann
År: 2007
Antal spelare: 2-4
Tidsåtgång: 20-40 minuter
Ålder: 12+
Cirkapris: 250:-

Race for the galaxy är ett strategikortspel där spelarna ska bygga upp ett litet galaktiskt imperium genom att antingen utarma universums tillgångar (samla poängmarker) eller först utveckla och utforska mest av universum (spela kort). Det är inte helt begripligt nu, men jag ska försöka att göra det mer begripligt senare. Det intressanta i sammanhanget är att Race for the galaxy förmodligen är det spel jag spelat som ser svårast ut, men när man väl spelat en omgång tillhör de lättare (att förstå, inte nödvändigtvis att bemästra och förmodligen inte att förklara).

Nåväl, det finns två typer av kort: världar och utvecklingar. Dessa har en kostnad att spela ut och man betalar kostnaden genom att slänga den mängden kort från handen. Det är ett av de mer geniala resurshanteringssystemen i ett spel, då det tvingar spelarna att värdera vilka kort som är värda att spara och att vänta på. Båda typerna av kort bidrar på olika sätt till att förbättra ens situation i varje fas av rundan.

Varje runda väljer varje spelare en av fem faser (dra kort, utveckla, utforska, konsumera och producera) och de faser som väljs spelas av alla spelarna. Tanken är att man genom sina utvecklingar och utforskade världar ska se till att man alltid tjänar maximalt oavsett vilka faser som spelas. Spelet tar slut när någon lagt ut 12 kort eller poängmarkerna är slut (det finns 12 per spelare).

Det här ter sig förstås obegripligt, och jag övervägde en kort stund att inte ens försöka sammanfatta reglerna, men jag tror ändå att de ger en liten inblick och att man förstår bättre när man väl har provat.

Spelet har ett stort problem och det är att det egentligen handlar om att man tillsammans med ett par andra lägger patiens. Det finns ingen direkt interaktion och den mesta inblandningen man kan ha är att försöka avgöra vad de andra ska välja för faser. Det är rätt tråkigt och gör att spelet känns lite ensamt nästan. Dessutom finns det några småproblem, att i dagsläget (utan expansionen) finns det ett par strategier som är överlägsna alla andra och att man på något sätt borde kunna kassera de kort man spelat ut (för att på så sätt undvika att ha 12 kort spelade).

Race for the galaxy är ett bra spel, som skulle kunnat vara bättre. Paradoxalt nog kan det vara både tråkigt och riktigt beroendeframkallande, och det är riktigt svårt att bemästra (jag har kommit sist absoluta merparten av gångerna jag spelat). Det blir en svag fyra, men en fyra trots allt eftersom det är ett så smart spel.

Tyckte du att artikeln gav dig något?

Swisha gärna ett litet bidrag till 0739 26 61 52. Tack! <3

Relaterat

12 Comments

  1. Intressant. Vi får se om ni hunnit byta spel igen till jag kommer hem. :) Egentligen borde man ju testa fler spel än vad vi gör. Mycket nöje tycker jag ligger i att utforska och bemästra nya spel. Dessutom är vi sådana personer som tycker om att prata om spelen och nya spel erbjuder väl i alla fall större utmaningar (större som i att de påverkar mer). I Carcassonne är vi nog nere och rotar på rätt fin detaljnivå. :)

  2. Jag håller inte med om att patiensmomentet är ett så stort problem. Det bidrar till att spelet är nästan lika bra på två (om än rätt annorlunda) och tre spelare som på fyra. Samt att det är enkelt att komma in i. Och det känns väldigt viktigt att hålla koll på vad andra spelare sysslar med. Speciellt när man ska välja produce. Då måste man ju räkna med hur mycket alla andra kan tänkas tjäna på producefasen, inklusive vad de kan tänkas hinna spela ut under rundan.

    Själv skulle jag ge spelet en halvsvag femma. Vi får se i kväll hur expansionen känns. :)

  3. Snigel: Tja, med tanke på hur länge vi höll på med Carcassonne lär det finnas en del uthållighet kvar till förmån för Race for the galaxy.

    Och ja, vi borde variera spel mer överhuvudtaget. Vi har ju förutom Carcassonne och Race for the galaxy åtminstone två spelbara till i Condottiere och Citadels (som jag ska försöka att recensera framöver) och det finns säkert fler outforskade.

    Svante: Tja, stort vet jag inte, men det är ett problem och det gör det tråkigt i min mening. Rent överdrivet skulle man kunna spela själv med de två tärningarna man får med i expansionen och ha ungefär samma spel.

    Expansionen har ju kort jag tror tillåter fler möjliga (och lättstartade) strategier vilket kan vara bra, om inte annat för att de två som inte får igång en brun och en blå strategi ska ha en chans. :)

  4. Ja, man kan spela spelet själv. Expansionen introducerar ju just patiensregler. :)

    Sedan händer det ju att man vinner på en snabb militärstrategi eller på diversified economy också. Så att det bara är all-out blått eller brunt som gäller håller jag inte alls med om.

  5. Nu har jag skrivit en recension också, som synes ovan. Vi verkar värdera spelet ungefär lika högt, men inte riktigt av samma orsaker. Jag tycker till exempel inte spelarinteraktionen är ett minus, men jag ger det ju ändå inte högre betyg än vad du gör. Det är bra odds på att jag kommer att ge The Gathering Storm i alla fall fyra och en halv kanske fem. Vi får se. Rebel vs. Imperium har jag ingen känsla för alls än.

    1. Jag tycker nog att Rebel vs. Imperium är ännu bättre, eller tillför i alla fall ännu mer, och då främst när det gäller hur gröna strategier och developmentstrategier fungerar. Det är bara en känsla jag har fått, dock; jag har inte analyserat alla korten ordentligt. Det som gör The Gathering Storm så bra är ju introduktionen av målen.

    2. Ja, jag funderar själv på att höja mitt betyg på The Gathering Storm till en femma, för jag tycker spelet blev så pass mycket bättre.

      Och inte heller jag har fått någon känsla för Rebel vs. Imperium (kanske för att jag inte riktigt förstått övertagningsreglerna och hur det påverkar om man har Rebel eller Imperiumkort) annat än att jag tycker om många av de nya korten.

    3. Jag antar att jag får vänta med att förstå den expansionen tills den kommer på Genie, för innna dess lär jag inte kunna/hinna spela det tillräckligt mycket. Jag har ju inte ens bläddrat igenom de nya korten så att jag vet vad som finns. Den stora skillnaden jag märkt är väl att det finns mycket fler kort med explore-funktioner och fler som drar kort i produce. Det känns som en väldigt ytlig analys. :)

  6. Om nu någon surfar hit, läser och blir intresserad tänkte jag bara tipsa om att det nu finns två sätt (förutom att leta rätt på någon som har spelet eller köpa det och hitta folk att spela med) att testa det.

    Dels finns det en AI där man laddar hem spelet och kör mot botar. Det funkar väldigt bra även om man inte helt kan avgöra hur bra AIn är eftersom man inte vet vilka val den gör.

    Dessutom kan man spela på nätet mot människor. Det tar ofta rätt lång tid, men erbjuder ett annat motstånd än vad boten gör.

Frågor, tillägg eller invändningar? Lämna en kommentar!