John Pham
160 s. Fantagraphics books 2024 (2024)
Serieskaparen John Pham har varit verksam länge och sysslade i början främst med sitt eget självpublicerade serietidning Epoxy där han till fullo utnyttjade begränsade teknikers fulla möjligheter, exemperimenterade med form och teknik på ett sätt som få andra. Inget av det här visste jag när jag plockade upp J + K från bibliotekets seriehylla, det var bara en helt oemotståndlig bok. Då visste jag inte heller vad jag skulle ge mig in på.
J + K handlar om de bästa vännerna Jay and Kay som lever sitt liv, fattigt på pengar med rikt på äventyr, mellan hemmet och South Town Super Mall med vissa avstickare till vännen(?) Eggy och ett tältläger där de lokala uteliggarna bor. Jay och Kay är väl vagt mänskliga, men i övrigt befolkas världen av figurer med ansikten som vikta papper eller smält ost och glumpires som samlats i gallerian för att lyssna på Pomp À Dours kassett ”Ennui En Nuit” i sin likkisteformade Gloombox.
Allt är färgglatt och härligt knasigt på ett alldeles förtjusande vis. Pham fångar känslan av ett 1980-tal som aldrig fanns, en liten värld där tidningen ”Cool” innehåll allt som var värt att veta och ingenting var så konstigt att det inte fick hängivna fans och samlare. Mot slutet av boken finns en rad uppslag med fiktiv reklam (även insprängt här och där i boken) där en av personerna berättar om varför just de här klistermärkena eller den här vinylen borde ha ett samlarvärde. Samtidigt rymmer serierna en hel del svärta, om jobb, om ensamhet och död. Sedan kommer ett kapitel där alla är hundar eller katter. Det är snudd på gränslöst glättigt och obrytt emellanåt, men jag älskar det. Absurdidet när det är som bäst.
Genomgående har Pham också arbetat för att serien även i ”normalt” tryck ska ha känslan av risograf, hyllskav och ojämn färg. På så sätt blir J + K också en artefakt att försjunka i, leta detaljer som inte bara tyder på fantasirikedom utan även hantverksskicklighet. Som sagt, J + K är fullständigt oemotståndligt för mig.