David Graeber — Debt. The First 5,000 Years

David Graeber
534 s. Melville House 2011 (2011)
På svenska Skuld. De första 5 000 åren, Daidalos (2012)


Nu när vi lever i vad som verkar vara sen-kapitalismens sista dödsryckningar och allt som överhuvudtaget går att tjäna pengar på har exploaterats till stoft är det lätt att känna att det är något som skaver. Ekonomiska kriser avlöser varandra och räntan på bolånet har tredubblats på kort tid samtidigt som en av världens rikaste människor mer eller mindre köper valresultat både här och där. Ibland tycks det snudd på övernaturligt och det ligger nära till hands att som folk i äldre tider tro på troll och rån. För mig har det saknats en berättelse, en förklaring kring varför vi befinner oss där vi är. Därför kan jag konstatera att jag borde ha läst Debt. The First 5,000 Years av den amerikanska antropologen David Graeber (1961—2020) tidigare.
     Det finns många sätt att börja historieskrivningen på, men Graeber tar sig an skuldens och pengarnas ursprung utifrån två premisser: 1. Att skuld och kredit är bra mycket äldre än vad som tidigare sagts och att det hölls i balans av tillit och ritualer. Byteshandel och pengar blev ett verktyg långt senare. Samtidigt var det ingen som kom på tanken att handla inom en gemenskap utan alla vårdade allas intressen. Och 2. Pengar och skuld blev en faktor så snart det fanns ett våldskapital som kunde upprätthålla (den påstådda) ordningen.
     Graeber följer de historiska skeendena runt om i världen för att spåra i vilken ordning och på vilka grunder det uppstod. Att pengar fått sådan särställning och vikt är, konstaterar han, inte historiskt motiverat. Däremot följer det en kapitalistisk logik, antar jag. Emellanåt har Graeber svårt att komma till sin poäng, men samtidigt är han en god berättare som aldrig blir ointressant vilket gör det lätt att förlåta. Kunskap om en massa annat kommer liksom på köpet, och det är ännu en faktor att ta hänsyn till när man berättar pengarnas historia. De har en förmåga att nästla sig in i varenda gömsle.
     Att Graeber är antropolog och främst mött motstånd bland ekonomer understryker vilken pseudovetenskap ekonomi faktiskt är. Problemet vi befinner oss i är att pengar, ekonomi och bruttonationalprodukt fått en särställning och ett egenvärde i sig som utraderar alla andra värden. Hur vi, planeten och samhället mår väger lätt i jämförelse med ekonomiska överäganden. Det är fel. Och förskräckligt. Graeber är bra på att illustrera varför och ger ungefär samma aha-upplevelse som jag fick av Rutger Bregmans böcker om mänsklighet och vänlighet. Debt borde vara obligatorisk, om än mastig, läsning.

Första besöket? På Ackerfors.se finns runt 2 000 artiklar. Vet du inte var du ska börja har jag sammanställt en lista med artiklar att läsa.

Tyckte du att artikeln gav dig något? Swisha gärna ett litet bidrag till 0739 26 61 52, köp något i min butik, följ mig på någon plattform och dela vad jag skriver, eller köp en bok från bokönskelistan åt mig. Tack för att du läste!

Frågor, tillägg eller invändningar? Lämna en kommentar!