I dagens samhälle – i synnerhet på internet – är det viktigt att sälja sig själv och att kunna göra det bra. Jag lever dessutom i villfarelsen att exempelvis en blogg kan hjälpa en att sälja sig. Det är väl kanske en av anledningarna till att jag har Yasylum från första början, men Yasylum lider många brister som jag förstås gärna skulle göra något åt, speciellt om jag planerar att använda den som ett argument till varför jag är bra.
Yasylum? Vad i…?
Namnet Yasylum är gammalt och bygger på mitt ännu äldre smeknamn Yassilus. Mycket vatten har runnit under broarna sedan dess och jag håller successivt på att byta Yassilus mot mitt namn eller efternamn. Med Yasylum är det värre. Inte för att namnet inte är bra, jag är fortfarande väldigt nöjd med det, men det passar dåligt under nuvarande omständigheter. Jag har möjlighet att använda både martin.ackerfors.se och www.ackerfors.se istället om jag vill, och kanske vore det ett bättre alternativ. Möjlighet att registrera www.martinackerfors.se finns också, men det är inte lika snyggt.
Jag har som ni kanske sett redan bytt ut rubriken på Yasylum till ”Martin Ackerfors” och lagt min citatsnurra som undertitel, tills vidare.
Skönheten ligger visserligen hos betraktaren…
Jag har otroligt svårt att hitta ett utseendet till min webbplats som jag är nöjd med. Kanske beror det på att jag ändrar mig ofta, förlorar mitt överseende med småsaker och liknande. Hade jag varit en bättre webbdesigner och haft mer tid hade jag kanske brytt mig om att göra något själv, men då skulle jag aldrig komma fram till något jag skulle vara nöjd med. Det finns dock ganska många utseendemallar att gratis ladda ner, men alla har några småproblem som gör att de inte är perfekta.
1. Freshy
Freshy har en ganska modern yta med en traditionell struktur vilket jag gillar. Bilden skulle förstås bytas ut mot något mer personligt och jag överväger att byta bort det gröna och orange i utseendet om jag ska använda den som grund. Det som stör mig mest är att jag egentligen vill ha tre kolumner.
2. Revolution Code Blue
Revolution Code Blue verkar vara gjord med WordPress i åtanke. Inte WordPress som motor utan snarare som utseende. Den blåa färgen är dock schysst, den har tre kolumner och skulle behöva få till inga justeringar vilket är ett starkt plus. Problemet är bara att färgschemat känns så väldigt taget.
3. iNove
iNove är den mall som jag hittills fastnat mest vid. Den har en blandning mellan två och tre kolumner som jag gillar skarpt. Jag gillar färgerna (jag vill ha något ljust) men några få saker som jag inte är säker på om jag kan eller vill ordna själv (jag skulle förmodligen sabba mer än jag fixade) gör att jag är osäker.
Sidan måste ju ha innehåll också…
Ja, det är väl egentligen inget problem. Jag har en bra bit över 700 artiklar, mestadels recensioner. Problemet är väl att min webbplats är väldigt ofokuserad. Visst jag kan väl påstå att jag har ett fokus på att recensera kultursaker, främst filmer och böcker, men det är knappast ett särskilt bra fokus för vida berömmelse. Jag skulle vilja mana mig själv till att skriva fler djupa artiklar som inte är recensioner. Jag skulle visserligen kunna behålla ett allmänt kulturfokus, men det bygger ju på att recensionerna inte tar överhand (vilket de redan gjort, men det spelar inte så stor roll, det är ju framtiden som räknas). Vad jag ska göra åt det vet jag i ärlighetens namn inte. ”Bara gör det!” skriker någon inuti mig, och ja, det vore jättebra om det var så enkelt.
Visa folk att jag finns
Jag har på senare tid i större utsträckning surfat runt på andras bloggar och lämnat kommentarer, för att på så sätt få folk att hitta till min webbplats och läsa och kommentera här. Jag har nog ganska hög googlerating med tanke på att folk hittar hit med de mest breda sökningarna. Det är ett bra sätt att få läsare, men hur ska jag få fler ändå?
Och var vill jag komma…?
Det här desperata inlägget kanske är ett rop på hjälp, kanske ett sätt att rena mina egna tankar om min webbplats och varför jag har den. Jag tycker om den så pass mycket att jag vill att den ska vara perfekt på alla sätt. Runt 50 besökare per dag är visserligen jättejättetrevligt, men jag borde höja mina ambitioner och ta lite plats. Så vad jag vill komma fram till är kanske att jag behöver lite hjälp och åsikter om vad jag borde göra med det som idag är Yasylum.
Intressant inlägg Martin!
Jag har läst din blogg ett bra tag nu och jag tycker definitivt att du tagit ett steg i rätt riktning. Med det sagt – jag gillar dina recensioner, men jag skulle gärna se en uppblandning. Mer personliga inlägg vore trevligt! Jag tror inte du behöver oroa dig över att innehållet blir spretigt – en blogg med sitt namn på sig blir av naturliga skäl lite spretig. Jag kan bara ta min som exempel. Jag tror definitivt att man kan använda en hemsida och en blogg för att sälja sig själv – det är många som googlar på mitt namn och kommer till min hemsida – finns du inte på nätet, finns du inte alls känns mer och mer aktuellt.
Om jag ska vara riktigt ärlig så anser jag att det utseende du har på bloggen nu är klart det snyggaste hittills, det är till och med vackrare än de du presenterade i inlägget. Anledningen är att färgerna är vackra och harmoniska att se på, totalkompositionen är klockren helt enkelt. Min röst ligger i att du behåller designen som den ser ut i dagsläget.
Jag vet inte riktigt hur sidan borde se ut, men jag tycker att du borde kunna klara dig med två kolumner. Vad är det som hindrar den högraste kolumnen att ligga under den andra, till exempel? Måste länkarna verkligen ligga så synliga?
Jag instämmer med både Svante – jag gillar din befintliga layout, i synnerhet färgvalet. Av de ovanstående föredrar jag nog iNove – stilrent är min melodi.
Johan: Personliga som i mer om mig personligen eller personliga som i mer personliga artiklar om populärkultur (eller vad nu mitt fokus är)? Och ja, visst ska det vara spretigt, det räknar jag inte med att bli av med, men man kan snäva av det lite (om man vill :) ).
Jocke: Tja, jag stör mig på så många småsaker och jag är inte alls överens med färgerna (jag var helnöjd när jag bytte till den här mallen första gången), men jag ska ha det i åtanke.
Svante: Mjöh, kanske inte. Jag tycker mest att kategori-listan tar en förbannad massa plats, men jag skulle kunna göra en drop-down-meny av den med (som jag gjort med arkivet) och då skulle jag nog klara mig med två kolumner. När jag började kräva tre kolumner fanns inte möjligheterna att enkelt göra en drop-down och sen möjligheten dök upp har jag inte lyckats ändra tankesätt.
Martin: Gärna mer av både ock. Personliga (inte privata) inlägg som handlar om ditt liv och kanske personliga krönikor om populärkultur.
Martin: Men vi ska ju starta en ny, mer nischad blogg om böcker och litteratur. :)
Då går det inget om din personliga blogg har lika stor spännvidd som du själv har.
Det viktigaste är väl att fundera på varför du gör saker, vilket kanske framkommer lite grann i ditt inlägg (mest verkar du ha väldigt många olika mål): Själv tycker jag det är meningslöst att surfa runt på andra sidor för att de ska titta på min sida och kommentera, för att ta ett exempel. Varför vill du att folk ska göra det? Alltså, jag frågar inte för att ifrågasätta, det är bara ett exempel på saker som kan vara bra att fundera igenom.
Det jag skulle göra om jag vore du är att punkta ned anledningarna och sedan försöka prioritera dem. Vad är viktigast egentligen? Sedan, när du väl vet det, då kan du fundera på vad som är bra för webbplatsen och din framtid. Utan att ha prioriteringar glasklara tror jag att det är omöjligt.
I övrigt håller jag med de andra: den design du har nu är snyggast.
En sak jag tror att jag har sagt till dig tidigare, men som ändå kan vara av intresse för debatten om att sälja sig själv. Min nuvarande flickvän har jag ju tack vare webbsidan. Hon har uttryckligen sagt att det var den som fick henne att svara på mitt inlägg om språkutbyte, som så småningom ledde vidare till… annat. Att ha en bra webbsida är bra!