Originaltitel: Freaks
Regissör: Tod Browning
Manus: Clarence Aaron ”Tod” Robbins, Al Boasberg, Willis Goldbeck, Leon Gordon och Edgar Allan Woolf
Språk: Engelska och tyska
Land: USA
År: 1932
Längd: 64 minuter
På en freak show tilldrar sig de mest spektakulära intrigerna. Cirkusens trapetsprimadonna (Olga Baclanova) lurar dvärgen Hans (Harry Earles) att gifta sig med henne, allt för att hon ska kunna förgifta honom och stjäla hans pengar. De andra missfostren på cirkusen kommer dock på hennes lömska plan och ser till så att den går i stöpet.
Det är ballt med freak shows. Men som syrran frågade – ”Är det moraliskt riktigt?” Njae, det är det förstås inte, men 30-talets etik är långt ifrån vår tids. Så man får helt enkelt njuta av dumheterna. Rimligtvis är det få specialeffekter vilket gör att det är med blandade känslor man betraktar Freaks.
Harry Earles överraskade mig. Han ser ut precis som ett barn, men gjorde en fenomenal insats. Jag trodde att det var ett begåvat barn, men återigen visar det sig att det faktiskt handlade om en riktig dvärg. Märkligt.
Problemet med filmen är dels att den i övrigt inte är särskilt intressant. Visserligen ett historiskt dokument, men knappast någon Oscarsvinnare. Tidens tand har gått hårt fram på Freaks och den är egentligen inte särskilt sevärd, även om den inte är avgrundsdålig.