Noctum

Första utgåvan av Noctum kom som en frisk fläkt under hösten 2005. Efter succén på Gothcon beslutades det om en ny utgåva.

Produkt: Noctum, andra utgåvan
Produktlinje: Noctum, Wicked World Games 1.1
Författare: Mischa L Thomas
Omfång och format: 367 sidor 262*302mm, trådbunden hårdpärm
ISBN: 91-85699-00-4
Cirkapris: 299 kr



Det häftiga med första versionen av Noctum var den entusiasm spelet utstrålade och att det slog ned som en blixt från klar himmel. Andra utgåvan saknar överraskningen men har fortfarande kvar samma entusiasm. Om det räcker återstår att se, men vid första anblicken har Noctum förändrats väldigt mycket. Den mjuka boken har förvandlats till en tjock hårdpärmsbok med en riktigt snygg framsidebild. Även inuti spelet har mycket förändrats. Borta är den, ja, jag vågar nog säga fula, layouten och de fotomanipulerade bilderna och istället är där en helt okej layout (även om det inte är svårt att hitta märkligheter i den) och välgjorda bilder av Reine Rosenberg och Cecilia Engdahl. Den absolut största skönhetsmissen här de tabeller som finns. De ser ut att vara bilder som sedan skalats ner för att passa i kolumnerna, vilket gör att vissa tabeller har väldigt litet typsnitt medan andra har enormt stort. Det ser verkligen inte snyggt ut och det är synd att en sådan bagatell förstör så mycket av utseendet.

Reglerna har förändrats en del, men framförallt har de strukturerats för att bli enklare att använda, och enklare att använda gäller det mesta i Noctum. Ett mycket bra register gör att det går enkelt att hitta bland alla rubriker och underrubriker, något som annars hade varit ett gissel.
Noctum är ganska traditionellt, något som kan få den radikale att rynka på näsan. Det finns massor med färdigheter, massor med regler och massor med vapen, men även massor med bra idéer och massor med intressant information. På det sättet är boken väldigt komplett, och jag är säker på att man skulle klara sig väldigt långt med bara den här regelboken och inget mer.
Största nyheten på regelfronten är ett system kallat Fight or Flight. Det är en regelmässigt styrd funktion som avgör hur rollpersonen reagerar på de farligheterna denne stöter på, och hur kroppen fysiologiskt förändras av självbevarelsedriften. Det är en väldigt intressant tanke och passar bra in i Noctum i övrigt.

Arvet efter Kult är stort och Noctum tar upp stafettpinnen värdigt, men lyckas i min mening inte springa ifrån storebror. Reglerna är annorlunda, men världen (vår värld fast mörkare och farligare med ockulta inslag) och stämningen (skräck i alla former man kan se på TV) är inget nytt. Noctums stora fördel jämtemot Kult är förstås att det fortfarande finns i tryck.
Vill man ha ett relativt generiskt skräckspel och inte vet vad man letar efter så är Noctum ett givet val. Gillade man första utgåvan finns en del nytt här att hämta, men har man redan ett skräckspel som man trivs med så är Noctum inget som kommer förändra din världsbild. Däremot är det ett komplett spel med fungerande regler och fungerande värld, vilket gör det till en klart prisvärd produkt.

Första besöket?

På Ackerfors.se finns runt 2 000 artiklar. Vet du inte var du ska börja har jag sammanställt en lista med artiklar att läsa.

Tyckte du att artikeln gav dig något?

Swisha gärna ett litet bidrag till 0739 26 61 52, köp min bok Om drömmar och rastlöshet, eller köp en bok från bokönskelistan åt mig. Tack! <3

Frågor, tillägg eller invändningar? Lämna en kommentar!