Idag (27/9) kan man läsa att Aftonbladet.se tagit storslam när nättidningsbranschen delade ut priser. Årets redaktion, Årets dagstidning (nya medier) och Årets Marknadsinsats (i och med kampanjen Mustaschkampen). Min stora fråga är: Hur är det möjligt?
Jag menar, Aftonbladet.se (tidningen Aftonbladet också för den delen) har sedan länge profilerat sig som osaklig sensationsjournalistik. De är oseriösa, saknar (uppenbarligen) helt kvalitets- och språklig kontroll och verkar fullkomligt oförmögna att prioritera nyheters värde. Med tanke på de sakerna kan man fråga sig om de helt saknade konkurrenter. Det är knappast troligt och DN.se är vida överlägsen i åtminstone de två första kategorierna (även om överlägsenheten minskat lite sedan de gjorde om webbplatsen till en orgie av systemresursätande och därmed kraschar min webbläsare).
Samtidigt skriver redan nämnda DN.se om hätskt bloggbråk på Aftonbladet där Alex Schulman ska ha kritiserat (vilket är dåligt ordval eftersom Schulman helt saknar förmåga att göra något civiliserat) Aftonbladets Jan-Olov Andersson. Årets redaktion tillåter med andra ord Schulman att såga sina medarbetare med orden ”Det är faktiskt provocerande uselt” och ”Jag skäms över att ha Jan-Olov Andersson som kollega.” Snyggt jobbat!
Är det något som faktiskt är provocerande uselt så är det Aftonbladet.se och Alex Schulmans blogg. Det är så provocerande uselt att jag måste skriva egna provocerande usla inlägg om hur provocerande uselt det är.