Walden, a game

Game Innovation Lab, 2017, PC/Mac
Tracy Fullerton and the Walden Team


Året är 1845. Det är vår i Massachusetts och den då 28-årige Henry David Thoreau (1817–1862) bosätter sig i skogen vid Walden Pond för att: ”I wished to live deliberately, to front only the essential facts of life, and see if I could not learn what it had to teach, and not, when I came to die, discover that I had not lived.” Boken Walden; or, Life in the Woods (1854) är ett av Thoreaus mest framstående verk och grundläggande i den amerikanska transcendentalismen.
     200 år efter Thoreaus födelse ställer vi oss frågan: går det att göra ett datorspel av Walden, en bok om en man som drar till skogs och blir självförsörjande? Svaret är, kanske oväntat, ja.
     I förstapersonsspelet Walden, a game spelar du som Thoreau och ska överleva naturens skiftningar samtidigt som du lever ditt liv till fullo, suger i dig intryck och låter dig inspireras av naturen och det enkla livet. Samtidigt som du måste hålla efter de fyra, enligt Thoreau, basbehoven (mat, tak över huvudet, kläder och bränsle) kan du interagera med din mentor Ralph Waldo Emerson (1803–1882), utforska skogen och göra småjobb. Till en början är detta ganska enkelt, men med hösten kommer kärvare tider och då vill det till att huset står stadigt, förråden är fulla och kläderna hela. Och skulle du jobba för hårt svimmar du på grund av brist på inspiration.
     Men det är trots svårigheterna ett stillsamt spel, fullt av texter från Walden och Thoreaus andra verk. Det är enkelt att försjunka i ljud och bild som på ett effektfullt förflyttar en till sjön och dess omgivning. Djur springer omkring, låter i fjärran. Stugan på pricken lik den han befann sig i, kartan överensstämmande. Det är fullt möjligt att bara gå omkring och njuta. Lägg där till att Emile Hirsch (f. 1985) tar med sig sin stämma från Into the Wild (2007) och lånar huvudpersonen den, samt att Jim Cummings (f. 1952) som jag nostalgiskt identifierade som Gorion i Baldur’s Gate (1998) gör Emerson, så är stämningen maximerad.
     Walden, a game är fascinerande på många vis. Thoreau har på goda grunder levt kvar och civilisationskritiken han står för kan mycket väl eka kraftigt i våra dagar. Att presentera dem och hans två år i skogen i ett ungefär sex timmar långt datorspel kan å ena sidan ta kraften ur hans verk, å andra sidan öppna dörren till det. Det gläder mig att det dessutom är ett riktigt spel, inte bara en interaktiv berättelse lik (visserligen oerhört stämningsfulla) Dear Esther (2008, 2012). Här har utvecklarna lyckats bra med att fånga både Thoreaus egna inställning till projektet, samt svårigheterna i leva hans liv.
     För den litterärt intresserade, för Thoreau-älskare, för den med dragning till naturen, för den som är nyfiken på god speldesign – ingångarna till Walden, a game är många och oavsett vem du är tycker jag att du ska öppna den. Spelet finns att köpa på itch.io för rimliga $18.45.

Första besöket?

På Ackerfors.se finns runt 2 000 artiklar. Vet du inte var du ska börja har jag sammanställt en lista med artiklar att läsa.

Tyckte du att artikeln gav dig något?

Swisha gärna ett litet bidrag till 0739 26 61 52, köp min bok Om drömmar och rastlöshet, eller köp en bok från bokönskelistan åt mig. Tack! <3

Frågor, tillägg eller invändningar? Lämna en kommentar!