Mohsin Hamid
229 s. Penguin Books 2018 (2017)
På svenska Exit Väst, Natur & Kultur (2018)
Det är lätt att tolka den ”allmänna debatten” som att det är ett större trauma för befolkningen i ett land att ta emot flyktingar än vad det är för dem som tvingas fly. Det är absurt förstås, men de flyendes perspektiv saknas nästan helt. Brittisk-pakistanske författaren Mohsin Hamid (f. 1971) anlägger därför ett annat perspektiv i romanen Exit West där läsaren får följa Saeed och Nadia som flyr ett inbördeskrig tillsammans med miljontals andra från olika delar av världen. Allt de behövde var en dörr.
Saeed och Nadia börjar träffas när milisen rycker fram i deras hemstad. Båda är unga, men han är kanske något mer konservativt lagd medan hon söker sin frihet undan både män och traditioner, och kanske hade de aldrig blivit ett par, inte i långa loppet, om inte kriget kommit. Men de är förälskade och försöker tillbringa så mycket tid som möjligt i varandras sällskap, även om det innebär att tejpa för alla fönster och ducka undan utegångsförbud. När det börjar rapporteras om dörrar som portaler till andra delar av världen tar de chansen att fly, likt så många andra, men livet på flykt är ett annat än livet som gömda.
Jag tycker Hamids historia är oerhört sympatiskt berättad, men jag tänker mig också att författarlärare skulle slita sitt hår och förtvivlat skrika ”show, don’t tell”. Saeed och Nadia berättas, ibland summariskt, ibland i detalj, och agerar mycket sällan utan berättaren som förmedlare. Ta första stycket som exempel:
In a city swollen by refugees but still mostly at peace, or at least not openly at war, a young man met a young woman in a classroom and did not speak to her. For many days. His name was Saeed and her name was Nadia and he had a beard, not a full beard, more a studiosly maintained stubble, and she was always clad from the tips of her toes to the bottom of her jugular notch in a flowing black robe. Back then people continued to enjoy the luxury of wearing more or less what they wanted to wear, clothing and hear wise, within certain bounds of course, and so these choices meant something.
Eftersom jag tycker att litterära kvaliteter alla gånger kan stå över det ibland maniskt upprepade dekretet att visa i stället för att berätta känns detta som en frisk fläkt. Det Hamid visar är inte huvudpersonernas berättelse utan vad som händer i stort när många människor utan egen förskyllan sätts i rörelse. Först hamnar de i ett tältläger på Mykonos där tillvaron börjar tära på deras redan från början ganska bräckliga förhållande, sedan hamnar de på andra platser där deras öde på olika sätt prövas mot omgivningen. Det är skickligt utfört och ger en nästan sagoaktig aura kring en historia som utöver de magiska dörrarna helt saknar sagoelement.
Exit West är en roman att läsa och diskutera, en roman som påminner om att det finns fler perspektiv i en process och att mycket blir skevt om man glömmer bort det. Det är också en roman som ytligt sett är en kärlekshistoria, men som behandlar själva kärleken som något föränderligt. På många sätt utmanas man som läsare, men det är inte provocerande, helt plötsligt har man bara tänkt andra tankar än vad man annars gör.