Nyheten om ett nytt svenskt steampunk-rollspel slog ned som en bomb på Rollspel.nu. Från ingenstans kom Fiktionslek och sa att spelet redan var skickat till tryckeriet. Därför tog jag och ställde några frågor till Christian Mehrstam – mannen bakom Oktoberlandet – Hammaren & Trollspöt.
Hejsan, vem eller vilka är Fiktionslek? Vad har ni gjort och spelat tidigare?
Hejsan!
Först vill jag tacka för det trevliga mottagande jag fått på www.rollspel.nu, och för möjligheten att få svara på frågor om Hammaren & Trollspöt!
Fiktionslek är en enskild firma som drivs av Christian Mehrstam (d v s undertecknad). I praktiken är dock fler personer inblandade i det firman producerar, främst min spelgrupp men också tecknare, korrekturläsare o s v. När det gäller Hammaren & Trollspöt är det jag som står för grundidén, text och layout.Med mina 33 år är jag yngst i min spelgrupp, som sammanlagt har en bred erfarenhet när det gäller rollspel i olika genrer. I min egen hylla står bl a en del tidigt material från TSR, Avalon Hill och Chaosium, en nästan komplett Planescapesamling samt valda delar av svenska rollspel från åttiotalet och framåt. En god portion av de spel jag prövat har också varit hemgjorda. Hammaren & Trollspöt är det första som kommer till tryck.
Hur kom det sig att ni bestämde er för att göra ett steampunkrollspel? Vad har ni haft för stora inspirationskällor – både i form av regler och värld?
Ångpunk är en stämningsfylld genre med dimmiga gränder, höga hattar, repeterande tändstickor och galna vetenskapsmän. Men det är också en genre som leker med vår historia och som närs av konflikter. Jämte all ångteknologi finns ett punkigt element: modernitet mot tradition, fattig mot rik, vetenskap mot religion … Det är en förändringens, vändpunktens och upprorets genre. Och därför är den också grogrund för starka berättelser. Jag tycker rollspel är som bäst när man berättar en riktigt schysst historia ihop med människor man gillar. Att det sedan inte finns något ångpunksspel att köpa på svenska gjorde valet givet!
Den främsta inspirationskällan till spelet är Castle Falkenstein, som är ett berättarspel som korsar fantasy med ångpunk. När jag började skissa på Hammaren & Trollspöt ville jag gå ett steg längre på flera plan. För det första tyckte jag inte att Castle Falkenstein gav punkdelen av ångpunk tillräckligt mycket uppmärksamhet. För att citera det någon sa nyligen här på forumet: ”det är fullt av tedrickande britter” :). För det andra ville jag inte att spelets texter skulle ha en utomstående läsare som adressat och tala om hur världen var. Jag ville att texterna skulle vara helt inomvärldsliga, så att läsaren fick vara mer aktiv och delta i skapandet av spelvärlden utifrån sina tolkningar. För det tredje tyckte jag att Castle Falkensteins regler, om än trevliga, hade brister när de användes i större spelsällskap. Så började det hela och utvecklades så småningom till ett spel som visserligen har sina föregångare i genren som influenser, men som ändå är väldigt annorlunda.
Vad gäller reglerna har målet varit att skapa regler som
– är ordentligt integrerade i spelets setting
– kan stödja berättandet genom att begränsa och möjliggöra spelgruppens frihet
– tar litet utrymme under spelmötet och i spelboken
– är lätta att använda också för spelare som inte är så regelvana
– är lätta att använda för spelledaren under och mellan spelmötena
– är genomskinliga, enhetliga och anpassningsbara i den individuella spelgruppen.
Det har inte varit någon lätt uppgift, och reglerna skrevs om flera gånger från grunden innan jag och spelgruppen var nöjda. Resultatet har blivit ett procentsystem med regler för kritiska handlingar, strid, magi och fefolksförmågor (en sagovariant av superkrafter). Systemet kännetecknas av få tärningslag och beräkningar. Det finns ett förenklat system som spelledaren kan använda för sina spelledarpersoner, och allt är förberett för att med ett par enkla handgrepp (i de grupper där man vill ha det så) användas utan tärningsslag och utan att spelarna känner till några regeldata om sina karaktärer.Jag har svårt att nämna några enskilda, direkta influenser för reglerna. Warhammer hade (har?) en liknande grund: dynamiska skicklighetsvärden utgör hårddata och specialkunskaper listas utan egna procentchanser. Stridssystemet har drag av BRP, men i Hammaren & Trollspöt används ett enda tärningsslag för attack, skada och träffområde, vilket har genomgripande konsekvenser för hur det går till och vad som behöver sägas vid spelbordet. Magisystemet i sin tur bygger på att spelaren själv skapar sina besvärjelser utifrån vissa grunder och inom ramar som bestäms av Oktoberlandets metafysik. Fefolksförmågor utgår från språkliga uttryck som ”Kasta ett getöga”, ”Vara kluven” eller ”Gå upp i rök”. Jag förstår att det här kan låta som en häxblandning, men det är det inte: allt faller tillbaka på tio dynamiska skicklighetsvärden och på procentslaget. Magiska insikter, fefolksförmågor och specialkunskaper kan läggas till och dras ifrån utan att det stör systemets kärna.
Berätta vad det är som gör Oktoberlandet – Hammaren & Trollspöt till ett rollspel värt att köpa? Vad handlar spelet om, vad gör man och hur fungerar det?
Hammaren & Trollspöt är ett rollspel som går ut på att berätta en berättelse tillsammans med sina vänner. Spelgruppens berättelser utspelar sig i en sluten sagovärld som genomsyras av de konflikter som är typiska för ångpunk. Oktoberlandet befinner sig i brytningen mellan tradition och modernitet. Föreställ dig gaslyktor på Odessas gator, telegraflinjer som dras över Vilda Österns vidder, ubåtar som utforskar Undersidans najadstäder, självspelande pianon på sunkiga syltor i Ural, magiska artefakter som vaktas av gnomiska plåtspindlar och urgamla, fruktansvärda monster som ruvar svartsjukt över bortglömda hemligheter i taigans mörker – föreställ dig detta och du har en liten aning om den värld du kan vara med och skapa i din spelgrupp! För både spelare och spelledare formar världen tillsammans. Spelarna gör det genom berättelsens huvudroller (olika sorters feer), medan spelledaren hoppar mellan alla biroller (feer, monster, väsen, djur och t o m maskiner).
Spelet är gjort för att det ska bli spännande, actionfyllda berättelser med mycket humor i, men för de spelgrupper som vill finns också något mer hårdsmält att bita i. Hammaren & Trollspöt har många intertexter för att spelets värld och vår värld ska kunna ge perspektiv åt varandra. Några kända texter har t o m lyfts rakt in i spelvärlden med bara varsamma justeringar. En påtaglig effekt av detta är bl a att fantasylitteraturens stereotyper relateras till vår världs samhällsklasser. Frågor om tro och politiska övertygelser måste angripas från ett annat håll än man kanske är van vid idag. Utformningen av byggnader och vardagsföremål, som man annars går förbi eller använder utan en tanke, kan bli heta diskussionsämnen när någon väljer att spela en kentaur eller en tre meter lång rese :). Man behöver inte tänka på detta alls om man inte vill, men det finns där.
Man ska köpa spelet om man tycker om att läsa och att berätta. Jag vill poängtera läsningen, eftersom spelets bok är mer bok än spel. Den är i ett vanligt bokformat och består till den övervägande delen av fiktion: berättelser, rapporter, tidningsklipp, poesi, m m. Till skillnad från andra rollspelsböcker är den sparsamt illustrerad. Man ska också gilla att aktivt utforma gruppens spelvärld, och tycka att berättande är roligare än att rulla mycket tärning eller hålla knas på många regler.
Var kommer namnet Oktoberlandet – Hammaren & Trollspöt ifrån?
Liksom mycket annat i spelvärlden är namnet en anspelning på rysk kultur och historia. Oktoberlandet konnoterar den så kallade Oktoberrevolutionen. Hammaren & Trollspöt anspelar på hammaren och skäran, som är en internationell symbol för kommunism. Det kan hända att någon ser rött inför sådana kopplingar, men meningen är här inte att framhålla kommunism eller Oktoberrevolutionen som något oproblematiskt eller ”bra”. De är avgörande delar av vår historia som på ett kraftfullt sätt kan ge ett fräscht och intressant perspektiv åt just ångpunksgenren, och kanske i sin tur belysas. Sedan är varje enskilt Oktoberland annorlunda, och vissa kan ha fler allegoriska drag än andra. Det här är ett rollspel som betonar spelgruppens frihet.
Ni har hållit projektet hemligt ända tills det gick i tryck? Vad var poängen med det och har det varit knepigt att hålla ett så pass stort projekt, som Oktoberlandet – Hammaren & Trollspöt ändå verkar vara, hemligt?
Sammanlagt har kanske ett dussintal personer varit inblandade under de två år som utvecklingen pågått, och de har kunnat hålla tand för tunga. Anledningen till att spelet hållits hemligt är nog mer en personlig preferens än en genomtänkt strategi. Jag försöker alltid hålla vad jag lovar, och måste jag säga när något ska vara klart så gör jag sedan allt för att bli klar i tid. När det gäller Hammaren & Trollspöt ville jag arbeta i lugn och ro till dess spelet var helt färdigt. Till sist ska sägas att jag aldrig tidigare varit involverad i branschen annat än som konsument – jag hade helt enkelt inte så många att berätta för :).
Har ni fler spel eller supplement på gång?
Jag har inga andra spel på gång, utan vill fortsätta att långsiktigt utveckla Hammaren & Trollspöt. Några regelsupplement är inte planerade. Jag vill istället koncentrera mig på kampanjmaterial. Ett första spelledarmanus (äventyr) i en serie är redan speltestat, och jag skriver igenom det för andra gången nu. Eftersom jag varit så hemlig av mig tidigare kan jag avslöja att boken har arbetstiteln ”Darjas tredje kärlek”. Det är en kuslig mordhistoria som huvudsakligen utspelar sig i Leongrad – d v s Oktoberlandets huvudstad. I anslutning till manusserien har jag också börjat på en kortroman som givetvis är hämtad direkt från Oktoberlandet :). Den är menad att komma ut mellan den första och den andra delen i manusserien. Tidsperspektivet tänker jag inte uttala mig om, men jag lovar att inte hasta ut böcker utan ta mig tid att göra dem så bra jag kan.
I vilket format trycks spelet? Vilken omfattning har det? Finns allting i grundboken som man behöver för att spela spelet?
Boken trycks i A5-format och omfattar 285 sidor. Allt som behövs för att spela finns i boken, förutom en röd och en vit tiosidig tärning.
När kommer spelet ut och var kan man hitta det?
Jag biter just nu på naglarna efter mer exakta besked från tryckeriet. Innan jag skickade materialet för två veckor sedan fick jag en uppskattning som ger att det nu återstår mellan två och sex veckor till dess man kan köpa spelet. Jag tror att sex veckor är en god uppskattning, men det är inte i mina händer längre. Inledningsvis kommer försäljningen att ske via nätet. Håll ett öga på www.oktoberlandet.se!
Tack för en spännande intervju med många bra frågor!
Christian Mehrstam, Fiktionslek