César Aira, i översättning av Manni Kössler
111+110+112 s. Wahlström & Widstrand 2012 (1999, 2004, 2000)
Argentinska författaren César Aira (f. 1949) är enormt produktiv. Sedan debuten 1975 har han givit ut över hundra böcker av olika slag, de flesta kortromaner. Tre av dessa har Wahlström & Widstrand samlat i den experimentellt bundna 3 x César Aira, nämligen Litteraturkonferensen, En episod i den resande landskapsmålarens liv och Nätterna i Flores.
Airas metod är likaledes experimentell. Istället för att redigera sig ur narrativa problem skriver han sig framåt. Det gör texterna oförutsägbara, föränderliga och emellanåt rätt konstiga. Av de tre romanerna i samlingen är det framförallt Litteraturkonferensen och Nätterna i Flores som visar prov på detta. I den tidigare ska en halvt misslyckad författare vid namn César åka till en konferens för att klona den mexikanske författaren Carlos Fuentes och det går … inget vidare på ett oerhört spektakulärt vis. Den senare handlar om två pensionärer som av någon anledning levererar pizza.
Romanerna styrs av en ”golvet är lava”-logik som är rätt charmig. Litteraturkonferensen är, i mitt tycke, en både roligare och bättre bok än Nätterna i Flores, då den ändå är greppbar på ett sätt som gör den läsvärd. Nätterna i Flores är till fyra femtedelar en ganska konventionell berättelse som spårar ur fullständigt när allt ska sys ihop.
Bäst är däremot mittenromanen En episod i den resande landskapsmålarens liv. Den är mer normal, om man får använda en sådan benämning, beskriver den tyska etnografiska konstnären Johann Moritz Rugendas (1802—1858) resor i Sydamerika. Det är tveksamt om det går att kalla biografiskt, snarare kanske en litterär surrealistisk tolkning. Av de tre tror jag att denna har lättast att hitta en publik.
Oförutsägbarheten hos Aira är väldigt tilltalande och jag kan tänka mig att det korta formatet är honom väl lämpat. På många sätt är han ett naturligt steg efter landsmännen Jorge Luis Borges och Julio Cortázar. Inte precis lik i stil, men en ingång till litteraturen som form som får tydliga konsekvenser på deras uttryck.
Jag kommer med all säkerhet återkomma till Airas författarskap, för det är kul, annorlunda och läsvärt (i kortare doser).