Coriolis – Regelbok

Produkt: Coriolis – Regelbok
Produktlinje: Coriolis, Järnringen Förlag AB
Författare: Mattias Lilja
Omfång och format: 232 sidor fyrfärg, Trådbunden hårdpärm 270*225 mm
År: 2008
ISBN: 978-91-976968-2-1
Cirkapris: 489 kronor

Coriolis kan vara ett av svensk rollspelshistorias mest hypade produkter, inte minst på grund av Järnringens tidigare succé med Mutant och för att man kunnat följa arbetet på deras blogg. Mycket av förväntan ligger förmodligen även på det är ett svenskt science fiction-rollspel där tonvikten verkligen lagts på det grafiska. Om spelet når upp till den på förhand högt satta nivån återstår att se.

Den första produkten, Coriolis – regelbok, innehåller en god start för äventyr i den Tredje horisonten, systemet där rymdstationen Coriolis och dess äventyr är förlagda. Det handlar om arabinfluerad science fiction, både smutsig och långt från den Star Trek-science fiction många av oss är vana vid. Uppfriskande tilltag, men kan det göra de hårdaste science fiction-entusiasterna nöjda?

Det första och mest påfallande med Coriolis är förstås utseendet. Coriolis är utan någon som helst tvekan det snyggaste svenska rollspelet på marknaden. Kanske även i världen även om konkurrensen där är något hårdare. Detta beror inte bara på att enormt krut lagts på de 149 fyrfärgsillustrationerna (som håller väldigt hög kvalitet) utan även på att ramar, grafik, kapitelvinjetter, typografi och andra grafiska element faller in under samma tema som resten av spelet och dessutom bidrar till stämningen avsevärt. Formatet (något lägre och något bredare än A4) fungerar väl, och jag måste erkänna att jag föredrar det framför många andra av storformaten som används av rollspelsproducenter idag. Gott initiativ!

I Coriolis tar man rollen som de hjältar som ska påverka livet i Tredje horisonten. Hjältarna skapas på traditionellt vis med hjälp av ett poängsystem där man köper sina färdigheter och kunskaper. Till rollpersonerna erbjuds även en rad bakgrunder och koncept (i äldre spel kallat yrken) som ska hjälpa, vägleda och inspirera i hjälteskapandet. Och nog gör de det, men jag saknar den frihet som hjältarna i Coriolis förtjänar. Jag hade föredragit ett mer Fate-inspirerat system med helt fria färdigheter och egenskaper. Just egenskaper (eller fördelar och nackdelar som det heter i Coriolis) sköts på samma sätt som i White Wolfs spel: fördelar kostar poäng och nackdelar ger poäng. Jag är inte säker på om det verkligen uppmanar spelarna att skapa hjältar.

För att övergå till regelsystemet så är det förvisso egenproducerat men även det traditionellt. Det är dock mer likt d20 än BRP. Man slår två stycken tio-sidiga tärningar och lägger till relevanta färdigheter och bonusar, samt drar ifrån det som påverkar handlingen som ska utföras negativt. Systemet fungerar visserligen helt okej, men är inte ultimat. Det känns verkligen optimeringsvänligt och där med ganska invecklat om man ska lyckas väl – både med att lära sig reglerna och att lära sig att bemästra dem. Jag hade nog hoppats på ett mer matinéfilmsliknande system, men är inte särskilt besviken på det system som presenteras.

Världen i Coriolis är väldigt intressant, och på förhand var det nog det jag främst såg fram emot. Jag fick visserligen det jag förväntade mig: stora rostiga rymdskepp, magi och religion, smutsig östinspirerad miljö och en god dos rymdromantik. Samtidigt tycker man att ”Regelbok” som står tydligt på framsidan borde gjort mig förberedd på att jag inte skulle få särskilt mycket världsbeskrivning i den bok jag håller i min hand. Jag kan dock inte dölja ett viss mått av besvikelse. Mer och mer inspirerande världsbeskrivning hade verkligen gjort mycket för att förstärka produkten. Den världsbeskrivning som finns är ganska ingående på vissa punkter, på andra väldigt vag och överlag främst i formen av en ”detta har hänt”. Texten är med andra ord inte så inspirerande, men den gör det den är till för: presenterar en värld att starta i. En skön sak är vikten som lagts på troende och att gudarna (eller Ikonerna som de heter i spelet) verkligen påverkar världen. Det känns häftigt även om jag inte är helt överens med det detaljerade sättet trosutövandet är styrt. Jag hoppas verkligen på att framtida produkter ska erbjuda det som Coriolis saknar vad det gäller världsinformation och spekulerande kring hur Tredje horisonten är beskaffad.

Dispositionen i Coriolis är god utifrån det som faktiskt är med i boken, även om jag, som sagt, gärna hade sett mer världsbeskrivning mellan listorna av färdigheter och för-/nackdelar. Det är skönt att det inte är uppenbart vad som är regler och vad som är värld/stämning, för de båda delarna flätas ihop på ett mycket bra sätt. Regelboken är informationstät och där hjälper det väldigt utförliga registret långt. Det tackar jag speciellt för.

Sammanfattningsvis är Coriolis – regelbok en mycket bra produkt och en mycket bra början till något stort inom rollspelssveriges gränser. Den är dock varken perfekt eller komplett, men det är svårt att få med allt i en grundbok och där tycker jag ändå att Järnringen har gjort ett mästerligt arbete. De traditionella reglerna fungerar och de erbjuder egentligen ingenting nytt vilket kanske glädjer många och retar några. Det är dessutom så pass snyggt att nästan bara utseendet gör det till något man bara måste ha. Coriolis är helt klart ett givet köp för varje spelgrupp som är det minsta intresserad av science fiction.

Första besöket?

På Ackerfors.se finns runt 2 000 artiklar. Vet du inte var du ska börja har jag sammanställt en lista med artiklar att läsa.

Tyckte du att artikeln gav dig något?

Swisha gärna ett litet bidrag till 0739 26 61 52, köp min bok Om drömmar och rastlöshet, eller köp en bok från bokönskelistan åt mig. Tack! <3

Frågor, tillägg eller invändningar? Lämna en kommentar!