Terone

Produkt: Terone
Produktlinje: Terone, Kaleidoskop
Författare: Svante Landgraf
Omfång och format: 134 sidor, limbunden mjukpärm, A4
ISBN: Saknas
Cirkapris: €16.00

Terone är namnet på ett nytt rollspel vars handling är förlagd till spelvärlden med samma namn. Det är en 1700- och 1800-talsvärld av ”ruiner och drömmar” – som det uttrycks på framsidan. En värld där den gamla världen lämnat kvar spår, den nya världen växt ur det gamla och gränsar till både drömvärlden och älvalandet. Det är en värld av dekadens (det poängteras ofta), mystik och epik och beskrivningen av världen bidrar till det. Överlag är beskrivningarna inte särskilt ingående utan är skrivna snarare för att inspirera än för att informera. Det är ett bra drag då det lämnar mycket frihet för spelledare och spelare att bygga upp sitt eget Terone efter spelgruppens premisser. Jag gillar det, men det passar kanske inte alla.

En stor del av utrymmet (och den mesta av inspirationen, vad det verkar) läggs på att beskriva saker som spelarna och rollpersonerna inte direkt är kopplade till. Visserligen kan man spela nästan vad som helst, men det är främst älvor och domorider (konstgjorda varelser, i korta ord) som presenteras som häftiga. Det behöver inte vara ett problem, bör poängteras.

Spelvärldsbeskrivningarna (och i förlängningen även spelvärlden) är sprängfylld med märkliga ord och namn. Det är vanligt förekommande i fantasyspel, men det gör det inte mindre störande. Orden i sig kan mycket väl ha förankring i vår värld, men det gör inte att jag automatiskt förstår dem. Det avhjälps lite av den ordlista som är inskriven tidigt i boken.

Reglerna är enkla och traditionella, åtminstone de för handlingar och strid. Man slår två sexsidiga tärningar, lägger till relevanta världen och ska komma över en svårighetsgrad. Det känns igen och det fungerar väl. Rollpersonen och användningen av dramapoäng är inte lika traditionell. Rollpersonen bygger man upp genom fria egenskaper och färdigheter, något som gör rollpersonen lätt att anpassa efter egna önskemål. Dramapoäng används för att rollpersonen (och spelaren) ska kunna påverka handlingen, antingen genom att trixa med tärningsslag eller genom att införa svårigheter och hjälpmedel som för handlingen i en riktning som gör rollpersonerna iblandade. Genom att åberopa egenskaperna, som i sig definierar rollpersonen, används dramapoängen. Att påverka handlingen positivt (för rollpersonen) kostar poäng och att påverka handlingen negativt ger poäng.

Utseendet på boken är tudelat. Det är övervägande bra, typografi och textdetaljer är väldigt bra, det är enkelt, snyggt och stilrent. Å andra sidan är bilderna inte riktigt lika bra. Vissa är snygga, andra är ganska menlösa. Tyvärr gör det att intrycket blir blandat.

Överlag är Terone en stabil produkt. Den är välskriven och satsar på helt rätt saker vad det gäller upplägget. Lite mer krut hade gärna fått läggas på saker som är intressanta för rollpersonerna och på att skala bort lite konstiga ord och namn, men det är inget som radikalt förändrar omdömet av Terone. Helhetsintrycket är dock gott och jag tror att spelet fungerar för de flesta spelgrupperna och det ringa priset gör det definitivt värt att göra ett försök.

Tyckte du att artikeln gav dig något?

Swisha gärna ett litet bidrag till 0739 26 61 52. Tack! <3

Frågor, tillägg eller invändningar? Lämna en kommentar!