Primetime Adventures

Produkt: Primetime Adventures
Produktlinje: Primetime Adventures, Dog-eared Designs
Författare: Matt Wilson
Omfång och format: 112 sidor, 5,5″*8,25″ mjukpärm
ISBN: Saknas
Cirkapris: $20

”Play the greatest TV show that never was.”

Primetime Adventures är precis vad det låter som – ett rollspel där man spelar en TV-serie. Det är kanske inte så stor skillnad mot vanliga rollspel, tänker du? Jodå, visst är det skillnad. Hela Primetime Adventures är fyllt till bredden med idéer, tips, verktyg och regler för att göra en TV-serie och inte bara ”spela som i en TV-serie”.

Någon setting finns förstås inte, för precis som med TV-serier skiljer sig platser och teman åt mellan serierna och det är det tänkt att kunna göra även här. Vill man spela smugglare i 1920-talets USA så går det fint. Vill man spela desperata hemmafruar, folk som är strandsatta efter en olycka, vampyrjägare med anhang, några som bara vill vara normala studenter eller en familj med sina knepiga relationer så går det också alldeles utmärkt. Bara fantasin sätter gränsen för vilken typ av serie du och dina medspelare kan göra.

Reglerna är förhållandevis enkla. Precis som de senaste spelen jag läst ger reglerna hjälp för att skapa berättelsen. Rollpersonernas värden (om man nu ska kalla det det) ger bara ett värde för hur lätt de har att påverka TV-serien och på vilket sätt de kan göra det. Det är välkommet och passar ypperligt i Primetime Adventures.

Spelet spelas med en vanlig kortlek. I varje scen har rollpersonen screen prescence 1, 2, eller 3 vilket är en fingervisning om hur mycket plats rollpersonen kan ta i scenen. Har man screen prescence 3 får man 3 kort vid en konflikt, till exempel. Dessutom kan man spendera fan mail på att få fler kort. Korten avläses så att röda kort ger 1 och svarta 0 och Summan av korten summeras och högst får avgöra hur konflikten avlöper. Det är väl det jag ställer mig främst frågande till, varför ha en kortlek när det egentligen bara är att singla slant? Jag varken tror eller hoppas att det kommer bli en konflikt där man faktiskt behöver 52 kort och då är enda anledningen till att ha kortlek att avgöra vad som händer om det blir lika. Inte jättesnyggt, men inte heller något att haka upp sig på.

Det jag gillar mest med Primetime Adventures är hur Matt Wilson verkligen sprängfyllt spelet med TV-seriekänsla. Det går inte att ta miste på vad författaren vill med spelet och det är förstås en hjälp när man ska använda spelet.

Spelet är dessutom rätt snyggt. Inte särskilt flådigt, men behagligt att läsa med okej illustrationer. Formatet är, precis som jag nämt i samband med andra spel liknande format, alldeles bedårande bra. Lagom stort, lagom tungt.

Primetime Adventures är bland de mest träffsäkra spelen jag läst. Jag misstänker att det är lätt att få det dit man vill och att man skulle ha mycket roligt med det om man försökte. Riktigt bra!

Tyckte du att artikeln gav dig något?

Swisha gärna ett litet bidrag till 0739 26 61 52. Tack! <3

2 Comments

  1. Härligt, det var meningen. :)

    Det finns en hel rad illustratörer. Om jag namedroppar allihopa så kanske jag kan få fler träffar på Google, så here goes: Jennifer Rodgers, Andrew Navaro, Keith Senkowski, Christpoher Nonis, Daniel Schenström (ja, den Daniel Schenström :) ) och Jasper Polane. Att det är så många illustratörer gör förstås att kvaliteten och stilen på bilderna är ojämn, men det finns inga riktigt anskrämliga bilder.

Frågor, tillägg eller invändningar? Lämna en kommentar!