Intressanta länkar, vecka 34

Den här veckans intressanta länkar domineras mer än vanligt av Dagens Nyheter. Jag vet inte om det beror på nyhetstorka eller oinspiration på andra redaktioner eller om det är lättja från min sida. Svårt att avgöra.

  • Morrissey vill inte att fansen köper hans skivor, DN.se
    Jag tycker att det är intressant, för uppenbarligen är inte det viktigaste att man lyssnar på hans musik. Å andra sidan kan jag förstå missnöjet när någon annan tjänar på det man gör.
  • Diggiloo vill vara musikens Ikea, DN.se
    Nu tycker jag lite synd om IKEA i den jämförelsen för även om det är folkligt och ganska ospännande så fyller det i alla fall en funktion.
  • Lyssning till varje pris, DN.se
    Det handlar inte om brist på respekt för musiken när ljudkvaliteten blir sämre, det handlar snarare om att få hör någon ordentlig skillnad på de frekvenserna det rör sig om.
  • Benson, The economist
    En dödsruna om en fisk, jag säger bara: ”And there she lay, like Wisdom drawn up from the deep: as golden, and as quiet.”
  • Carina Rydberg gläds åt Lars Keplers framgångar, DN.se
    Jag vet inte om jag håller med Carina Rydberg om att det är bra att det är marknadskrafter som avgör framgången för författare, men diskussionen och fenomenet Lars Kepler är intressant. Det hade dock varit roligare ifall paret Ahndoril sagt sig göra det enbart för pengarna och inte för att de tror sig vilja skriva deckare.
  • Monty Python återförenas i höst, DN.se
    Allting Monty Python har gjort är inte jättebra och oftast har de gjort bättre saker var för sig, men jag imponeras och fascineras ändå av dem och det ska bli spännande att se dokumentären när den sedan når allmänheten.
  • Lars Winnerbäck, MySpace
    Första singeln, Jag får liksom ingen ordning, från Lars Winnerbäcks nya skiva som släpps i september finns att höra. Det låter annorlunda och det låter lovande, mycket lovande.
  • Dagens Nyheter gör ny helgsatsning, DN.se
    Ett utökat Boklördag är tillbaka efter sommaruppehållet och Kultursöndag introduceras. Dagens Nyheter har, så länge jag läst den, haft en fantastisk kulturdel. Om inte annat uppmanar jag alla att helgprenumerera på DN bara för att få tillgång till de specialdelarna.
  • Manifest för ett nytt litterärt decennium, DN.se
    Manifestens tid är sedan länge förbi, men det hindrar inte denna kaxiga septett (med bland andra Jerker Virdborg) från att skriva ett: berättandets manifest. I viss mån håller jag med och kan skriva under på det, men jag tycker fortfarande att man kan använda alla till buds stående medel för att berätta sin historia.
  • Amerikansk tv-slang för svår för britter, DN.se
    Det här påminner om en debattartikel P.C. Jersild skrev för en tid sedan om att man borde texta skåningar i svensk TV. Och det är ungefär lika urbota dumt.
  • Blygsamma journalistiska landvinningar
    Jag ska läsa journalistik under ett år (vid sidan om litteraturvetenskapsstudierna) och för det behöver man en blogg att publicera lite uppgifter på. Det är inte nödvändigtvis spännande för någon annan än mig och de som ska bedöma det, men är ni intresserade får ni gärna kika in.
  • Här kör stridsbåten upp på land, Aftonbladet TV
    Avdelningen smidiga manövrar. Mina tankar om militär och hemvärn blir inte direkt mildare av sådana idiotier.
  • Stakka Bo gör reklamfilm för Svenska kyrkan, DN.se
    Jag tror inte Stakka Bo, hur ball som reklamregissör han än är, kan göra kyrkovalet till en angelägenhet för alla.

Relaterat

2 Comments

  1. Apropå makarna Ahndoril så finns det väl inget fulare i kulturvärlden än att säga att man gör något enbart för pengarnas skull?

    För övrigt är jag imponerad över alla de bloggar och sidor som du startat upp på sistone. Hoppas att det går bra med journaliststudierna.

  2. Kyrkovalet är ett sätt för partierna att behålla makten över kyrkan sedan kyrkan skiljdes från staten, genom att folk går och slentrianröstar på dem, trots att kyrkans frågor inte har med partipolitik att göra, åtminstone borde de inte ha det, eftersom kyrkan har en 2000 år gammal ”nyhet” att berätta för kommande generationer. Nu blir den istället en megafon för partiintressen, ungefär som om fotbollsklubbens styrelse vägrade ge pengar till bollar och anställa tränare om inte alla började spela golf istället. Låt kyrkan vara en kyrka som de som är engagerade där gillar. Så om ni vill slippa partiernas desperata försök att påminna alla om kyrkovalet (de har ju naturligtvis utnyttjat sin makt till att fixa pengar till reklamkampanjen) och dra dem vid näsan ordentligt, ligg inte på soffan, utan gå och rösta på Frimodig kyrka, som vill ha bort partipolitiken och införa renodlade personval!

Kommentera