Intervju om Coriolis

Järningens senaste och mycket omtalade spel Coriolis är närmare än någonsin. För att förbereda er på den senaste svenska science fiction-upplevelsen högg jag tag i Mattias Lilja och Joakim Bergström på förlaget för att få svar på några frågor. I intervjun nedan får vi bland annat svar på varför Coriolis pris är så pass högt relativt andra svenska rollspel och vad som kommer hända med förlagets andra spel – Mutant.

Vad är Coriolis?

Mattias: Stor fråga. Coriolis är ett science fiction-koncept som vi på Järnringen Förlag utvecklat under en längre tid. Under ett par år låg det och småbubblade som en kul tankelek men under de senaste två-tre åren har vi verkligen jobbat fram innehållet i Coriolis. Just för ögonblicket är Coriolis ett rollspel på svenska där du och dina vänner utforskar spelvärlden Den tredje horisonten.Men vi har givetvis även andra planer för varumärket.

Ni har ju valt att slopa regelsystemet från Mutant till förmån från ett egenbyggt system. Varför? Vad tillför det nya systemet som Mutants saknade?

Mattias. Det har hänt mycket sedan Mutant kom ut och redan då var vi trogna Basic Roleplaying–systemet av historisk-nostalgiska skäl. Vi tyckte att procentsystemet var en viktig del av Mutantupplevelsen och valde att behålla och vidareutveckla det systemet vi först stötte på när vi bekantades oss med bland andra Algot Forsbro.

Med Coriolis tänker vi på samma sätt. Vi vill ha ett system som är en integrerad del av spelet, där spelsystemet och spelvärld utgör en enhet. Vi skapade en ny värld och behövde ett system som följde och berikade vår vision av hur det spelet ska fundera.

Var har ni funnit inspiration till spelvärlden och reglerna?

Mattias: Inspiration till spelet är många och spridda, en del säkert inte medvetna och andra mycket medvetet valda. Det är svårt att tänka sig Coriolis utan filmen Alien och TV-serien Firefly, även om spelet inte är så likt någon av dem. Det moriska Spanien med platser som Al – Hambra och dess mudejar- arkitektur har i olika omgångar förhäxat flera av oss i Järnringen. Från det var inte steget långt till drömmar om Sidenvägens karavaner och palatsintriger i Konstantinopel – fast i rymden såklart. På spelets hemsida finns en fullödigare genomgång av det som legat oss nära när vi arbetat med Coriolis (film, musik och annat).

När det gäller regelverket har det många fäder och mödrar och det är svårt att peka ut enskilda källor. Att det ska vara enkelt för spelledaren var en utgångspunkt. Ett exempel är att om inget annat anges har alla 15 Sår och 0 i alla andra relevanta värden. Det här möjliggör för oss och andra som vill vara med och skapa i Coriolisuniversat att kort och gott beskriva ett råskinn i Källaren på Coriolis så här: Närstrid 5, Metallrör (stridsklubba) Init 5/Atk 5/Par 5/Skada 0.

Samtidigt finns gott om För- och Nackdelar som kan göra hjältarna mångbottnade och spännande. Spelare som vill fila på detaljer kan göra det medan spelledaren har det lätt att hålla ordning på motståndet.

Vi har också valt att presentera tre spelstilar för spelet, så att olika grupper på ett tydligare sätt kan styra vad de mest av allt vill ha ut av spelet: Action, Drama eller Intrig. Utifrån den gyllene medelväg som spelets scenarion är skrivna (med såväl action som drama och intrig) får spelledaren förslag på hur den egna gruppens preferenser kan lyftas fram. Grundreglerna ger stöd för alla tre spelstilarna och kommande produkter ska fördjupa möjligheterna ytterligare.

Givetvis finns en annan klangbotten i de upplevelser vi själva haft och har när vi själva spelar rollspel. Vi har redan bekänt färg i Undergångens arvtagare-kampanjen till Mutant. I scenariosviten Ikonernas nåd ger vi oss ut i okänd rymd, fyra år mer erfarna som kampanjförfattare, men fortfarande samma förkärlek för kampanjer som Ars Magicas Four Seasons, The Enemy Within, och Masks of Nyarlathotep.

Det har sagts att stor vikt har lagts på religiositet i spelet. Är det tänkt att vara samhällskritiskt och finns risken att det kan skapa kontroverser?

Mattias: Tro och bön genomsyrar spelet och världen på ett mycket tydligt sätt. Men samtidigt är det viktigt att poängtera att Coriolis inte är ett spel OM religion. Religionens inverkan finns på sätt eller annat i alla spelets kapitel men det finns inget enskilt kapitel om religion som många kanske tror. Faktum är att rent formellt avhandlas religionen på mindre än en sida i boken. Med det sagt har ändå religionen en viktig del i spelvärlden Den tredje horisonten. Coriolis utgår från att alla är religiösa och det krävs till och med en nackdel (Klentrogen) för att inte vara troende. Det är helt enkelt dåligt att vända Ikonerna ryggen, både direkt (regelmässigt) och socialt – folk ogillar klentrogna, vissa beskyller dem för allt ont som inträffar.

Hur gick diskussionerna när ni bestämde att ta nästan 500 kronor för regelboken?

Jocke: Vi pratade inte pengar överhuvudtaget när vi började jobba med Coriolis. Istället utgick vi ifrån hur vi ville att slutresultatet skulle bli.

Det konstnärliga fick styra framför det ekonomiska helt enkelt.

Till exempel var vi redan tidigt inne på att göra allt i fyrfärg. Spelet, och dess spelvärld, andas av starka dofter och färger och det ville vi att skulle slå igenom på tydligast möjliga sätt. En annan önskan var att göra en produkt där bilder och andra grafiska element verkligen fick ta plats. Därför blev spelet också 232 sidor istället för 164 planerade.

Att spelet kostar över 400 kronor kan kanske tyckas dyrt men jag måste i ärlighetens namn säga att jag inte tycker det. En spelgrupp på fyra personer som delar på regelboken och BARA spelar två spelsessioner á 8 timmar får betala drygt 7 kronor per timme för sitt spelande. Dataspel med i dag relativt kort livslängd kostar betydligt mer och köper du ett nytt hårdinbundet DC-album ligger prislappen på mellan 3-500 kronor.

Jag tycker faktiskt – när jag nu får chansen att tycka lite – att många svenska rollspel är för billiga i dag. Många av de utmärkta spelen vi sett formas och skapas av forumister på rollspel.nu skulle gott kunna kosta en extra slant för att möjliggöra även framtida utgivning och på så sätt hålla hobbyn livskraftig. Alla vet att rollspelsmarknaden inte är vårt århundrades Klondyke men a och o i hobbyn är att det kommer ut spel och tillbehör som vi kan läsa, spela och inspireras av.

Och prissättningen är faktiskt intimt förknippad med just de möjligheterna. Fråga närmaste spelskapare, stor som liten, så tror jag de håller med. Med det sagt tycker jag givetvis att vi alltid ska sträva efter prisvärda produkter – men att priskriga oss ned till rena förlustaffärer eller nollsummespel som inte ger någon möjlighet att utvecklas vidare är inte bra för hobbyn på något sätt.

Coriolis är väldigt grafiskt – har innehållet blivit lidande?

Mattias: Nej tvärt om. Vi arbetade med innehåll, layout och illustrationer parallellt och har hela tiden låtit de tre delarna influera varandra utifrån vårt grundkoncept. Och vi tycker att grafiska element som bårder och liknande också ska ses som innehåll. De förmedlar känslor och stämningar på ett mycket tydligt sätt, precis som vanliga illustrationer och text.

De förhandstittar ni har gett på Coriolis har lett till idel hyllningar, är det nervöst eller lugnande?

Mattias: Nervöst, utan tvekan. Risken är ju att någon tror att Coriolis – Regelboken kommer att ge en komplett och färdig spelvärld. Då finns såklart en risk att man blir besviken. Regelboken är, ska man komma ihåg, vägen in i den tredje horisonten och tanken är att ge en så bra bild av spelvärlden att du som spelar vill fortsätta utforska den tillsammans med oss. Vid en jämförelse med vårt andra spel, Mutant, hade vi ju faktiskt en komplett värld, flera äventyr och kampanjer med oss i ryggsäcken när vi startade. Något som självfallet underlättade för alla att komma in i det spelet.

Det har gått nästan två och ett halvt år sedan ni lanserade Coriolis. Hur har den relativt långa tiden sedan lanseringen påverkat arbetet?

Mattias: Framförallt har den gjort det möjligt att arbeta om sådant som vi inte varit riktigt nöjda med, vi har kunnat bygga upp en kassa för att faktiskt trycka den bok vi vill och vara förberedda på flera kommande produkter.

På Coriolis hemsida visas en lång lanseringsplan. Vad har ni för godbitar att bjuda på framöver? Kommer Mutant-produktionen bli lidande?

Mattias/Jocke: Efter regelboken och Gazalis sista färd kommer en spelledarskärm relativt omgående. Det känns viktigt att ge det stödet åt spelgruppens SL när det är ett helt nytt system som han eller hon ska använda sig av. Därefter dyker det upp ytterligare två produkter under året om allt går enligt planerna. Och får jag som jag vill flyttar vi dessutom fram en av de mindre produkterna till årets utgivning, men det är långt ifrån säkert. Vidare kan jag avslöja att Coriolis-logotypen också kommer att dyka upp på andra produkter än enbart rollspelsböcker. Vi jobbar ju också med skönlitterär utgivning och vi har en störtskön sf-värld att utforska så räkna med att vi någon gång framöver kommer att utforska världen skönlitterärt.

När det gäller Mutant har vi sedan ett år tillbaka ett lite lägre utgivningstempo på de produkterna än vad vi tidigare haft. Men det jobbas såklart på utav bara den även med prylar till Mutant. Först ut blir en ny hårdinbunden kampanjmodul om Ulvriket, med titel Ulvriket I – Det eviga kriget vilken följs av ytterligare en Ulvriketmodul med arbetsnamnet Den längsta marschen. Del I är i stort sett färdig och nu när Coriolis är färdigt är det faktiskt nästa produkt som ska sättas av vår formgivare.

Och apropå Mutant – förväntar ni er samma succé som Mutant – Undergångens arvtagare?

Mattias: Det vore såklart väldigt roligt och jag tror alla förutsättningar finns där. Vi har lärt oss mycket under de år vi hållit på med rollspel och framförallt har vi med Coriolis en helt egen produkt som vi kan forma och utveckla helt utan tidigare ramverk.
Å andra sidan var Mutant redan vid lansering ett välkänt och uppskattat varumärke med minst ett 20-tal produkter och 18 års spelande bakom sig vilket säkert bidrog till framgångarna initialt. Ett skäl gott som något att hålla en relativt hög utgivningstakt på Coriolis, för att verkligen få visa upp vilken intressant spelvärld den tredje horisonten är.

Hur ser Mutants framtid ut nu när Coriolis snart nått butikerna?

Jocke: Vi jobbar vidare med ett flertal Mutantprodukter. Coriolis har ju varit ett projekt som jobbats med aktivt ända sedan 2005 så att jag väntar mig inga större förändringar. Som jag tidigare varit inne på har vi en lite lägre utgivningstakt nu än under spelets första år, men med det material jag hittills sett är jag övertygad om att vi framför kommer att få se några riktigt, riktigt tuffa Mutantprodukter.

Tyckte du att artikeln gav dig något?

Swisha gärna ett litet bidrag till 0739 26 61 52. Tack! <3

Relaterat

1 Comment

Frågor, tillägg eller invändningar? Lämna en kommentar!