Intervju med Theo på Riotminds

När Riotminds berättade att de köpt loss varumärket Drakar och Demoner från Brädspelsbolaget passade de även på att nämna att de arbetade på en ny version av sitt populära rollspel som ska gå under namnet Drakar och Demoner Trudvang.
Sen dess har arbetet hållit på för fullt men trots det fick jag tillfälle att intervjua Theodore Bergqvist, en av de drivande bakom Riotminds.


Vilka är personerna bakom DODT och vad har ni sysslat med tidigare?

Vi som skriver är jag själv, Magnus Malmberg och Anders Jacobsson. Magnus Seter har lovat att bidra med en del också. Vi har två tighta spelgrupper som testar det mesta vi gör. Peter Bergting kommer att stå för layouten, Paul Bonner för omslagen och Alvaro Tapia samt Per Sjögren för illustrationerna. Aardvark kommer att stå för språkredigering och korrekturläsning.
Själv är jag VD för ett bolag som heter Paradox Interactive och som gör datorspel. Jag har arbetat med datorspel i fyra år. Dessförinnan har jag arbetat som VD för ett par analysföretag. Innan dess som affärsområdeschef på olika Teliabolag. Jag är civilekonom i grunden.
Magnus har just avslutat sin examen som informationsingenjör. Anders håller på att avsluta sin examen i Juridik. Magnus är den enda av oss som arbetar med DODT på heltid.

Vad har ni spelat tidigare?

Oj, vi har spelat en hel del. D&D, Call of Cthulhu, Spacemaster, Rolemaster, James Bond, Gamla Drakar och Demoner, Mutant Chronicles, Kult….ja listan kan göras lång.

Kan ni berätta lite mer om regelförändringarna ni gjort i DODT?

Utan att gå in allt för mycket i detalj så kan man väl säga att det mesta kommer att förändras. En del från grunden, annat mest finslipningar. Först var vi inne på att göra DODT för T100 men allt eftersom vi har arbetat fram det nya regelverket har vi kommit fram till att T20 nog passar bäst ändå.
Mest revolutionerande är skapandet av en Rollperson. Inte mycket står att känna igen från föregående versioner, till exempel så jobbar vi nu efter ett koncept där vi har tagit bort grundegenskaperna. Det går enklare och snabbare att göra en rollperson samtidigt som det ges stor frihet och olika valmöjligheter.
Färdighetssystemet har gjorts om från grunden. Nu är det mycket färre och bredare färdigheter samt (för den som vill) fördjupningar likt de vi har i Götterdämmerung. Fördjupningarna blev så uppskattade i Götterdämmerung att vi har fixat till systemet ytterligare, det blir skitcoolt nu!
Religionen görs om helt, magisystemet funderar vi på att göra mer öppet och striden mer dynamisk, erfarenhet och skicklighet kommer att ha avgörande betydelse för striden nu.
Kanske inte säger så mycket men vi har tre ledord för den nya versionen: Kul, Enkelt, Inspirerande. Färre regler och mer Trudvang är något som vi tycker ska genomsyra DODT.
Allt är givetvis inte speltestat i skarpt läge och jag är säker på att när vi väl har gjort det så kommer en del saker att ändras ytterligare.

Varifrån har ni hämtat inspiration, både världs- och regelmässigt, till ert DoD?

Svår fråga egentligen, vi hämtar nog inspiration från olika håll. Vad det gäller världen så är det givetvis den nordiska sagan (Elsa Beskow, John Bauer etc), den fornnordiska mytologin (Det finns en mängd källor) och isländska sagor (Oj, finns nästan mer… Favoriten är nog ändå Njals Saga). Två verk som höjer sig över allt annat och som fungerar som mina största inspirationskällor är Kalevala och Beowulf. Dessa två verk är helt outstanding och fyllda med sådan stämning att man blir tårögd.
Med reglerna är det annorlunda. Det är relativt få gånger som vi säger ”ah, det där var en bra regel, den tar vi och anpassar till DOD”, eller ”Oh, kolla in det där systemet för strid, låt oss inspireras av det!” Snarare är det så att vi pratar mycket om regler och om hur vi vill att effekten ska vara, sen försöker vi hitta en regel som passar för det. Det är lättare att sätta fingret på vad som är inspirationskällor för världen men att säga att vi gillar ett visst system bättre än något annat är nog fel. Isåfall skulle det väl vara en BRP variant, men vi kommer ju att gå ifrån det lite nu i DODT.

Hur kommer kompatibiliteten att vara mellan DoD6 och nya DODT?

Vi har inte kommit så långt i det arbetet ännu men en målsättning är att man ska få en bra verktygslåda för att konvertera det man vill och det som behövs. Mest fokus kommer givetvis att läggas på att konvertera äventyren Vildhjarta, Snösaga och Eldsjäl samt den del av ”världsinformationen” som är knuten till regler. Vi kommer med stor sannolikhet INTE att ge oss på uppgiften att se till så att man kan konvertera en rollperson från DOD6 till DODT.

Har ni haft någon användning av de råd och önskemål ni bad om på erat forum?

Absolut. Jag skulle säga att de som är aktiva på RiotMinds forum verkligen är seriösa och uppriktiga i sin önskan att hjälpa till. Många tillhör en ny generation av rollspelare som inte är lika cyniska som den gamla och det känns skönt med lite nytt blod ibland. Själv tillhör man ju den cyniska rollspelsgenerationen :)
Alla förslag kommer givetvis inte att gå igenom men i många fall så öppnar de upp våra sinnen och får oss att tänka i nya banor, vi uppskattar verkligen detta. Magi är ett bra exempel. Eftersom vi inte har börjat på den delen ännu kollade vi vad forumisterna sa, de sa att de ville ha ett mer öppet system och vi håller på att bygga en prototyp nu. Vi får se om den håller men om den gör det är det definitivt ett resultat av forumisternas förslag.

Finns det någon möjlighet att gamla produkter blir återtryckta under er regi, exempelvis Svavelvinter?

Nej, det finns det inte. Den som vill ha Svavelvinter får läsa Erik Granströms förträffliga bok med samma namn (www.svenskfantasy.se).

Vad var det för begränsningar som Brädspelsbolaget hade satt när ni skapade Drakar och Demoner 6?

När man har ett licensavtal så finns det alltid begränsningar i att licensägaren ska godkänna det man har gjort. Vi har haft en jättebra relation med Brädspelsbolaget men så länge man inte äger varumärket kan man inte göra som man vill, nu kan vi det.

Vad är ni mest förväntansfulla inför nu när ni får husera fritt?

Hmm… Svår fråga. Vi är nog mest förväntansfulla över om vi kommer att lyckas få regler och värld att bli ett. Mig veterligen är det få rollspel som har lyckats med det. Samt att se om vi lyckas göra det Kul, Enkelt och inspirerade! Om en rollspelsgrupp som just har köpt nya DODT och är klara tycker att det har varit roligt att spela (många skratt, spännande situationer, rollpersoner som rollspelas), att man i stora drag har förstått hur det går till och slipper sitta och klia sig i skallen hela tiden samt att man fått inspiration och har målat upp en bild av Trudvang och dess väsen. Har man svårt att sova på natten för att man ligger och tänker på mystiska skogar, troll och mörka tjärnar, Ja, då måste man säga att vi på RiotMinds är rätt så nöjda.

Kommer fjärde delen i äventyrssviten, Likstorm, att skrivas för DoD6 eller DODT?

Den kommer att skrivas för DODT.

Kommer utgivningen av Götterdämmerung-produkter bli lidande av att DODT kommer ut?

Nej, det ska den naturligtvis inte bli.

Vad blir ert nästa stora projekt efter DODT?

Vet inte, vi har inte så många ”projekt”. Götterdämmerung var väl det enda som vi har gått och fnulat på en längre tid. Nu kör vi Drakar och Götterdämmerung. Det känns som om det räcker gott och väl för oss. En tanke som ligger och gror är dock om man skulle översätta Trudvang till engelska, men det förblir nog bara en tanke. Att göra ett brädspel hade också varit kul men rollspel ligger oss varmast om hjärtat. Vi har RiotMinds för att det är kul och för att vi vill bidra till rollspelshobbyn, inte för att vi ska bli ett stort internationell företag.

Tack så jättemycket för intervjun!

Drakar och Demoner Trudvang kommer förhoppningsvis ut innan eller lagom till jul och då får vi se om det ger många skratt, spännande situationer och rollpersoner som rollspelas.

Relaterat

Kommentera