Intervju med Mischa L Thomas

Den här intervjun skrevs för www.rollspel.nu

Inom en snar framtid får rollspelssverige ett nytt svenskt rollspel på marknaden. Det är skräckrollspelet Noctum och av den anledningen ringde vi upp författaren av spelet för en intervju med den ännu relativt okände upphovsmannen Mischa L Thomas, om honom, Noctum och
framtiden.

Hej, Mischa L Thomas, aktuell med det nya
skräckrollspelet Noctum som släpps i höst! Kan du berätta lite om dig
själv?

Jag är 24 år, bor i Göteborg, läser socialantropologi och jag älskar att skriva.

Hur ser din rollspelskarriär ut? Hur började det och vad spelar du
mest nu för tiden?

Jag har spelat mycket och länge. Jag började när jag var tio. Har
aldrig varit med i några rollspelsföreningar eller klubbar utan bara
spelat privat med polare.
Tidigare spelade jag mest Kult och Vampire, men nu för tiden är det
främst gamla Drakar och Demoner, In the Dark och Noctum, förstås.

Hur kom det sig att du gjorde Noctum och vad har varit dina
inspirationskällor till projektet?

Det här låter nog klyschigt, men jag vaknade upp ur en dröm, som jag
knappt minns nu, och började skriva ner en massa regler i ett block.
Det låter helt skadat. Det var bara regler jag drömde om, och många av
dem är kvar i spelet nu, vilket är lite roligt.
Jag är helt frälst av skräckfilm och sen jag började med Noctum har
jag sett hundratals filmer. Det har blivit att jag lånat från olika
filmer, men jag har passat mig noga för att hamna i en viss
skräckspelsgenre.
Jag har ungefär 25 rollspel i bokhyllan som jag kollat på för olika
regellösningar, men det är inga särskilda som hjälpt mig mer.

Förklara vad Noctum är.

Grundtanken är att Noctum ska vara en spelbar skräckfilm. Att
spelledaren står i framför skräckhyllan i en filmbutik och undrar vad
han ska spela idag. Det ska vara lätt att skapa en ”skräckfilm”
oavsett skräckgenre. Allt täcks, från psykologiska thrillers till
fysisk skräck och mardrömmar som blir verklighet.
Det viktigaste är att kunna spelleda spelet och eftersom skräckspel är
svåra så har mycket energi lagts på tips och råd till spelledaren. De
finns i alla kapitel.
Reglerna är anpassade efter survival horror, våld är viktigt, men inte
allt. Det finns regler för forskning och hur man stjäl andras projekt.
Det är överhuvudtaget många smådetaljer av akademisk karaktär.
En sak som är annorlunda är att man under spelets gång kan köpa
färdigheter. Även om man är en forskare som inte borde kunna något om
vapen så kan man köpa upp färdigheterna så att man överlever.

Det låter som skräckfilm. Är Noctum bundet till någon särskild värld?

Nej, Noctum utgår från här och nu, men smutsigare och mer korruption.
Som att titta på världen genom ett smutsigt glas.
Det finns världsbeskrivningar där mycket är tips till spelledaren.
Grejen med Noctum är att man ska kunna välja en spelstil och hela
spelet ändrar karaktär. Allt från hack’n’slash till forskning.

Har du gjort hela spelet själv eller har du fått hjälp utifrån?

Jag har skrivit allting, gjort många av bilderna och layouten själv.
Däremot har jag fått mycket hjälp med korrektur och tekniken jag
använt. En kompis gjorde rollformulären och jag fick hjälp av en
fotograf med bilderna.
Det var tänkt att spelet skulle varit illustrerat men jag fick inte
tag på allt vilket gjorde att jag behövde foton. Ibland blev det att
vi hade åttatimmarspass med bara fotograferingar. Ibland åkte vi ut
till lämpliga platser och ibland använde vi fotografens studio.
Dessutom hittade jag en del royaltyfira bilder på nätet som jag använt
och gjort om så att de passat in i Noctum.
Bland annat hittade jag en kille i USA som hade fria bilder på nutida
vapen, så alla bilder på vapen i spelet är bilder på riktiga vapen.

Har det varit svårt att få ut spelet till butikerna? Finansierar du
allting själv?

När jag var ”färdig” ringde jag till Science fiction-bokhandeln här i
Göteborg och bestämde ett möte. Jag visade upp spelet och en vecka
senare hörde jag av mig igen och de ville köpa in 50 exemplar till butiken här i
Göteborg. De håller på att prata med butiken i Stockholm.
EB Games ville ha en färdig kopia av spelet innan de bestämde sig.
Finansieringen av spelet har främst varit sponsring från familjen.
Mamma hjälpte mig att starta upp ett företag och en polare hjälpte mig
att få tag i fotografen och bildkonstnären.
Jag har sagt att de ska få tillbaka allt men de tycker mest att det är
roligt. Det är skönt att ha en familj som stöder en i ens projekt.

Hur ser framtiden ut? Är det planerat några moduler eller har du
några andra spel på gång?

Om allt går väl blir det nio moduler.
Jag har redan skrivit 50 sidor på den första, en spelledarhjälp med
bland annat hur man skriver seriemördarjournaler, obduktionsrapporter
och liknande.
Dessutom kommer det finnas med något jag kallar toybox. Det är en både
förenklad och försvårad version av Noctum med hjälp och regler för hur
man spelar barn i spelet. Det är stor skillnad på hur barn och vuxna
hanterar skräcken och i modulen kommer det täckas så att man kan spela
sin rollperson från att den är sju åtta år och sen vidare upp genom
åldrarna.

Det slår mig att mycket av det som du beskriver kräver kunskap och
efterforskning. Hur har du fått reda på allt?

Jag har ett stort intresse för seriemördare och skrev en uppsats i
ämnet när jag var yngre. Dessutom har mamma jobbat som psykvårdare på ett mentalsjukhus och nu
som kriminalvårdare vilket gjort att jag alltid kunnat gå till henne
och fråga när det varit saker jag undrat, bland annat biverkningar på
mediciner som används och liknande.
Sen har jag ju alltid varit intresserad av magi och det paranormala
och har läst Necronomicon och andra liknande böcker.

Hur känns det nu när dit spel snart når butikerna?

Det känns nervöst. Det finns många skräckspel och många duktiga independentmakare och det ska bli spännande att se hur spelet blir mottaget.

Tack för intervjun och lycka till med lanseringen och försäljningen av Noctum!


Tackar, tackar!

På rak arm känns Noctum som en frisk fläkt och det ska bli riktigt
spännande att se var slutprodukten landar. Förvänta er en saftig
recension av Noctum här på www.rollspel.nu när det är klart.

Tyckte du att artikeln gav dig något?

Swisha gärna ett litet bidrag till 0739 26 61 52. Tack! <3

Relaterat

Frågor, tillägg eller invändningar? Lämna en kommentar!