Gratisbok ökar försäljning

På DN.se skriver de idag en notis om att Gratisbok ökade försäljningen. Artikeln handlar om att Neil Gaiman släppte sin bok American Gods fri för gratis nedladdning och läsning. Han blev visst beskylld för att förstöra marknaden, men hans förhoppning var att öka försäljningen: ”[…]enskilda bokhandlare rapporterar om en försäljningsökning på hela 300 procent av ”[American Gods]” under den tid som boken låg uppe.* Även Gaimans övriga böcker ökade – med runt 40 procent.”

Alla som är förvånade räcker upp en hand!

Ingen? Nej, det är rimligt.

De flesta borde inse att, speciellt inom musik och litteratur, folk i gemen inte är snåla skurkar. Att konstarter som har stark bundenhet till namn (då tänker jag främst på musik och litteratur där man säljer med namnet på upphovsmän och -kvinnor) är även det självklart. Jag kan inte gissa hur många gånger jag köpt böcker ”i blindo” av författare som visat sig vara bra eller intressanta. Vissa produkter är reklam för andra. Förlag och skivbolag borde inse det nu.

Neil Gaiman är ju inte ett ensamt bevis. Radiohead och Arctic Monkeys är två andra. Radiohead släppte sin skiva med det intressanta priset ”vad det är värt”. Köparna uppmanades att betala vad de tyckte var rimligt. Givetvis betalade folk efter förmåga och Radiohead gjorde förtjänst. Arctic Monkeys släppte sin senaste skiva gratis för nedladdning veckan innan CD-släppet och slog sedan försäljningsrekord i London (eller något sådant, sålde en himla massa i alla fall) lagom till premiären.

En kompis visade mig en sida kallad Baen Library. Baen är ett förlag som främst är inriktat på fantasy och science fiction. I biblioteket finns möjlighet att ladda ner hela böcker i elektroniskt format. I samband med böckerna finns det dessutom möjlighet att donera pengar till förlaget och klicka sig vidare till ställen där man kan köpa böckerna i fysisk form. Det är en jättebra lösning som både jag och förlaget tror att de tjänar på.

Det handlar inte om att försöka stoppa utvecklingen utan om att vara kreativ och föregå den.

* Originaltiteln

Tyckte du att artikeln gav dig något?

Swisha gärna ett litet bidrag till 0739 26 61 52. Tack! <3

Relaterat

3 Comments

  1. fett vettigt och bra!
    så har jag alltid funkat, tanka hem och sen köpa. eller, så jag försöker funka iaf

  2. En sak jag kommit att tänka på, men som egentligen inte påverkar vettigheten i sättet att tänka på, är att det är orättvist att jämföra Radiohead (som tillhör de mest lyssnade banden i världen om man får tro Last.fm och dessutom hade en stor skara fans innan de började experimentera) och mindre artister som behöver göra sig ett namn genom att synas. Det är lätt att sälja gratis om folk redan vet vem man är.

Frågor, tillägg eller invändningar? Lämna en kommentar!