Dust Devils

Produkt: Dust Devils
Produktlinje: Dust Devils, Chimera Creative
Författare: Matt Snyder,
Omfång och format: Limbunden 6″*9″, 116 sidor
År: 2006
ISBN: Inte tillgängligt
Cirkapris: $24

Dust Devils är ännu ett spel från ”tankesmedjan” The Forge. Den här gången handlar det om ”stories in the old west”.

I Dust Devils tar man sig rollen som en av de klassiska hjältar vars färd mot slutet är lika säker som den är ödesdiger. Varje rollperson sätter ut 13 poäng på Hand, Eye, Guts eller Heart (som alla fungerar som grundegenskaper). Därefter väljer man två särdrag, en bakgrund och en sysselsättning, samt en Devil. Eftersom man avgör konflikter genom att bygga pokerhänder påverkar samtliga av rollpersonens värden antalet kort man får och får byta. Rollpersonsskapandet är faktiskt väldigt bra. Det är lagom mycket att pyssla med och allting på rollpersonen används flitigt.

Konfliktsystemet ja, det är som sagt pokerhänder som ska byggas. Man får lika många kort som summan av två passande grundegenskaper och kan därefter lägga till eller byta ut kort så att man får en bra femkortshand. Det passar bra in i spelets värld, men hade kunnat vara väldigt mycket smartare. Pokermomentet är ganska ensidigt och i och med att man tar skada på grundegenskaperna ger man mindre skada ju längre in i spelet man kommit. Inte särskilt snyggt och framförallt inte särskilt passande för genren. Pokermomentet hade förmodligen kunnat slipats till något bra, men känns främst som ett ”vi gör ett western-spel med pokerspel istället för tärningar”. En snygg sak är att den som vinner konflikten inte nödvändigtvis är den som berättar vad som händer. Det är nämligen den med högst enskilda kort som berättar, vilket gör att berättandet förflyttas runt spelarna. Mycket bra.

Spelet är ganska välskrivet och innehåller väldigt mycket information om Vilda västern-miljön och var man kan finna mer inspiration. Det finns dessutom tre genrer till presenterade i slutet av regelboken: Agent-, Samuraj- och Gangstermiljö. Trevligt med andra alternativ om man skulle tröttna på Westernmiljön.

Dust Devils är faktiskt snyggt. Jag gillar framsidan och bilderna inuti är enkla men illustrerar väl och bidrar till Vilda västern-stämningen som genomsyrar hela boken. Även layouten är både funktionell och snygg.

Sammanfattningsvis är Dust Devils är helt okej spel som, med lite mer arbete, hade kunnat vara en fullträff. Nu är det funktionellt och snyggt men långt ifrån perfekt.

Tyckte du att artikeln gav dig något?

Swisha gärna ett litet bidrag till 0739 26 61 52. Tack! <3

Frågor, tillägg eller invändningar? Lämna en kommentar!