Cold City

Produkt: Cold City
Produktlinje:Cold City, Contested Ground Studios
Författare: Malcolm Craig, Steve Dempsey
Omfång och format: Limbunden A5, 126 sidor
ISBN: 0-9545191-6-7
Cirkapris: 200 kr

När jag först hörde talas om Cold City meddelade jag omvärlden om att något tufft var på gång. Sen föll det i glömska.
Av någon anledning påmindes jag och gjorde slag i saken och köpte spelet för att se om det uppfyllde mina förväntningar. Svaret är ”nja”.

Cold City utspelar sig i ett Berlin uppslittrat efter Andra Världskriget, med premissen att Nazisterna genomförde en rad märkliga experiment som förflyttade eller skapade onaturliga saker till världen för att kämpa för nazisterna. Kriget och slut, men varelserna och maskinerna som skapat dem fanns kvar och USA, Frankrike, Storbritannien, Sovjet och Tyskland bildade tillsammans RPA, Reserve Police Agency. Det är personer ur den specialenheten som rollpersonerna tar sig an.
Förutsättningarna är goda för att spelet ska bli riktigt bra, men det beskrivna konceptet är smalt. Det finns inget eller åtminstone väldigt lite utanför Berlins kloak- och tunnelsystem vilket jag tycker är tråkigt då idén med ett alternativt Kalla Kriget i sig skulle kunnat vara större och mer detaljerat.

Reglerna är inte heller helt optimala, enligt mitt tycke. Systemet i sig är rätt enkelt (slå en T10 för varje positiv sak du kan lägga på och ta bort för de negativa och jämför med ett motståndsslag) och har många trevliga idéer, men jag är inte helt säker på att ”rulla en fantastisk mängd T10or” är något för mig. Däremot är systemen med Trust och Hidden Agendas riktigt intressanta. Varje person har en relation till varje annan rollperson i spelgruppen vilket benämns med ett värde i ”Trust” och värdet kan man använda som en positiv faktor i sitt slag om man har hjälp av rollpersonen.
Hidden Agendas fungerar tvärtom, fast inte. Det är två agendor, en nationell och en personlig, som ska definiera mål som rollpersonen försöker uppnå. Gör man något i enlighet med sina agendor får man använda även det som en positiv faktor på tärningsslaget.
Båda idéerna passar fint in i spelet och har potential att fungera väldigt bra.

Det lilla A5-formatet är rätt trevligt, men medför i ett så tunnt spel att det känns lite… Lite. Det ser helt okej ut, med ett fåtal trevliga bilder. Det är dock ganska många korrekturmissar vilket är lite störande.

Men alla de här sakerna som gör att jag låter så tveksam känns ändå som parenteser i det stora hela. Jag gillar Cold City, inte för att det är ett perfekt rollspel, utan för att det ger mig en massa idéer och inspirerar mig till saker jag vill göra med spelet.

Kommentera