80 days

80 days

inkle, 2014, iOS
Joseph Humfrey & Jon Ingold


Året är 1872 och tillsammans med din husbonde rullar du ut ur London i en vagn dragen av en ångmaskinshäst. Ni dyker ner under Engelska kanalen och anländer till Paris dagen efter. Ditt namn är Passepartout och precis som i Jules Vernes klassiska Jorden runt på 80 dagar (1873) ska ni cirkumnavigera världen, men i inkles iOS-spel 80 days (2014) har världen en helt annan karaktär än den vi är vana vid.
     80 days är lika delar ett klurigt resurshanteringsspel och en interaktiv roman. Som Phileas Foggs högra hand är det din uppgift att välja resväg, hålla ordning på pengarna och se till att såväl husbonden som er relation är vid god vigör. För att göra det behöver du ta tillfället i akt och fråga runt efter rutter, köpa och sälja prylar på världens alla marknader och genom att uppfylla Foggs högt ställda ideal om ordning och ädelmod. Det är inte helt lätt, annars hade det inte varit mycket till spel, men samtidigt kommer man snart in i det och de bästa valen blir snart ganska tydliga. Skulle 80 days stå och falla på spelfunktionaliteten skulle jag förmodligen inte skriva den här artikeln, för så bra är det inte.
     Lyckligtvis är det inte fallet.
     Den stora styrkan med 80 days är berättelsen och den alternativa värld vi placeras i. Luftskepp seglar högt över storstäderna, automater har börjat befolka gatorna och Artificer-gillet försöker att knuffa gränserna ytterligare för vad maskinerna kan göra. Samtidigt som det skänker framtidstro är världen en orolig plats där slaveri, kolonialism, rasism och orättvisor blir bränsle för uppror och strejker. Det påverkar förstås möjligheterna för Fogg och Passepartout att navigera sig runt jorden, men främst skapar det en bra ram för den interaktiva historia som spelaren till stor del väljer riktning i. Vill du prata med de brittiska vakterna eller de inhemska hamnarbetarna? Vill du gå till restaurangvagnen eller stanna kvar i kupén? Alla valen spelar någon roll och framförallt leder de vidare till en ny välskriven text.
     Texterna är skrivna via inkles egna verktyg för kollaborativt skrivande och är väl inte alltid några litterära mästerverk, men klart bättre än väntat och de passar väl ihop med Jules Vernes original. Det är dessutom ett digert verk där såväl städer som rutter har unika handlingar. Det gör att 80 days lämpar sig synnerligen väl för att spelas om. Vill man upptäcka allt är det i princip ett krav.
     Kanske hade 80 days vunnit på att i större utsträckning låta spelaren stanna upp vid samhällsproblemen och knyta an till vår tid, men det vägs upp av den inspirerande värld som man får möjlighet att utforska. Man får mycket spel, berättelse och inspiration för de 38 kronor 80 days kostar. Nu önskar jag bara en film eller ett mer visuellt spel i samma anda.

Första besöket?

På Ackerfors.se finns runt 2 000 artiklar. Vet du inte var du ska börja har jag sammanställt en lista med artiklar att läsa.

Tyckte du att artikeln gav dig något?

Swisha gärna ett litet bidrag till 0739 26 61 52, köp min bok Om drömmar och rastlöshet, eller köp en bok från bokönskelistan åt mig. Tack! <3

Frågor, tillägg eller invändningar? Lämna en kommentar!